1403/04/16
- نویسنده : باشگاه مشتریان سجاک
فرانچایز به عنوان یک مدل تجاری، بین دو طرف، یعنی فرانچایزدهنده(صاحب برند) و فرانچایزگیرنده(افراد یا شرکتهایی که حق استفاده از برند و روشهای تجاری را میخرند)، مزایای بسیاری را ارائه میدهد که در بالا به آنها اشاره شد و البته باشگاه مشتریان که دارای مزایای بسیاری برای فرانچایزدهنده و فرانچایزگیرنده میباشد. با ما همراه باشید
فرانچایز چیست؟
فرانچایز یک سیستم تجاری است که یک شرکت معروف به کسبکارهای کوچکتر اجازه میدهد از برند و لوگوی آن شرکت در کالا و محصولات خود استفاده کنند؛ که در اینجا شرکت، فرانچایزدهنده و کسبوکارهای کوچکتر، فرانچایزگیرنده نامیده میشوند.
این سیستم به فرانچایزگیرندهها این امکان را میدهد که از شناخت برند معروف، روشهای تجاری آماده و حمایت مدیریتی و بازاریابی بهرهمند شوند، درحالی که هنوز مالکیت مستقیم برند یا تجارت را ندارند.
مزایای فرانچایز برای هر دو طرف
برای فرانچایزدهنده (صاحب برند):
1. گسترش سریع: در این مدل کسبوکار برای فرانچایزدهندهها این امکان وجود دارد تا با هزینه و زمان کمتر، برند خود را گسترش داده و به جای سرمایهگذاری بزرگ در ایجاد شعب و نیروی کار مستقیم، آنها میتوانند به دیگران اجازه دهند که زیر نام برند آنها کسبوکار کنند.
2. درآمد پایدار: از آن جایی که فرانچایزگیرندهها به عنوان واحدهای مستقل مشغول به فعالیت هستند و معمولاً درآمدی به عنوان حق استفاده از برند و همچنین کمکهای مدیریتی و بازاریابی به فرانچایزدهنده ارائه میدهند، این مدل میتواند منبع درآمد پایداری برای فرانچایزدهنده باشد.
3. کنترل بهتر کیفیت: فرانچایزدهنده میتواند با ارائهٔ استانداردها و راهنماهای دقیق به فرانچایزگیرندهها، کنترل بهتری بر کیفیت محصولات و خدمات خود داشته باشد. این میتواند به بهبود تجربهٔ مشتری و حفظ اعتبار برند کمک کند.
برای فرانچایزگیرنده (افراد یا شرکتها):
1. استفاده از برند معروف: کسبوکارهای جدید تازه ایجاد شده بدلیل اینکه هنوز پای خود را در بازار محکم نکردهاند هنوز اعتماد لازم برای فروش خوب را ندارند؛ بنابراین استفاده از برند معروف که قبلاً در بازار شناخته شده باعث میشود فروش و اعتبار آنها افزایش پیدا کند.
2. روشهای تجاری آماده: فرانچایزگیرندهها دسترسی به روشهای تجاری آماده دارند که توسط فرانچایزدهندهها تدوین و آماده شده است، مانند راهنماها و آموزشهای مدیریتی، استانداردهای عملیاتی، سیستمهای مالی و بازاریابی. بنابراین این امکان را فراهم میکند تا فرانچایزگیرندهها به سرعت و با بهرهمندی از تجربههای گذشته، کسبوکار خود را شروع و راهاندازی کنند.
3. پشتیبانی مدیریتی: اغلب فرانچایزدهندهها برای فرانچایزگیرندهها پشتیبانی مدیریتی فراهم میکنند که شامل مشاورههای مختلف از جمله انتخاب مکان، طراحی داخلی، آموزش پرسنل، و مدیریت عملیات میشود. این امکان به فرانچایزگیرندهها کمک میکند تا به یک مدیریت کارآمد و موفق دست یابند.
به طور کلی، فرانچایز به دلیل اینکه به هر دو طرف این امکان را میدهد تا از منابع و تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند، به عنوان یک مدل تجاری پرکاربرد و مؤثر شناخته میشود.
مراحل فرانچایز چیست؟
1. تحقیق و انتخاب برند: انتخاب یک برند یا مفهوم تجاری که قابلیت انتقال به دیگران را داشته باشد بسیار مهم بوده و برند باید مورد توجه مشتریان و دارای استقامت بازاری مناسبی باشد.
2. تدوین مستندات فرانچایز: این مستندات شامل دستورالعملها، روشهای عملیاتی، استانداردهای کیفیت، آموزشهای مدیریتی و بازاریابی و دیگر موارد مورد نیاز برای اجرای موفق فرانچایز میباشد.
3. توسعه سیستم مالی و قراردادهای حقوقی: باید سیستم مالی مدیریت شرکت را بسازید، به ویژه قراردادهایی را که به برقراری روابط میان شرکت دهنده و برندگونه
تأثیر فرانچایز بر افزایش فروش
1. گسترش شبکهٔ فروش: با اینکه هر فرانچایزگیرنده به طور مستقل عمل میکند، اما وجود شعب چندین واحد در مناطق مختلف به برند کمک میکند تا دسترسی به بازارهای جدید و گستردهتری داشته باشد. این توسعهٔ شبکهٔ فروش میتواند منجر به افزایش درآمد و فروش کل برند شود.
2. استفاده از استراتژیهای مشترک: فرانچایزدهنده میتواند استراتژیهای مشترکی مانند تبلیغات ملی، تخفیفها و تبلیغات محلی را برای تمام شعبهای فرانچایزگیرندهها تنظیم کند. این کار به افزایش نامآوری برند و جذب مشتریان جدید کمک میکند.
3. استانداردهای یکسان: با ارائه استانداردهای یکسان برای تمام شعبهها، اطمینان حاصل میشود که کیفیت محصولات و خدمات در تمام شعبههای فرانچایز یکسان باشد. این امر به افزایش رضایت مشتری و ایجاد وفاداری به برند کمک میکند.
4. همکاری در بازاریابی و تبلیغات: فرانچایزگیرندهها میتوانند از تجربه و استراتژیهای بازاریابی فرانچایزدهنده بهرهمند شوند. این شامل استفاده از مواد تبلیغاتی، کمپینهای تبلیغاتی مشترک، و حضور در رویدادهای تبلیغاتی و صنعتی است که میتواند به بهبود نامآوری و افزایش فروش کمک کند.
5. تقویت اعتبار برند: با افزایش تعداد شعبهها و حضور گستردهتر برند در بازار، اعتبار برند نیز تقویت میشود. مشتریان معمولاً به برندهایی که در چندین مکان حاضر هستند، اعتماد بیشتری پیدا میکنند و این میتواند به افزایش فروش مستقیماً کمک کند.
تأثیر باشگاه مشتریان بر فرانچایز
باشگاه مشتریان(Customer Loyalty Program) بر فرانچایز تأثیرات مثبت زیادی دارد:
1. حفظ وفاداری مشتریان: ایجاد یک باشگاه مشتریان میتواند به افزایش وفاداری مشتریان نسبت به برند کمک کند. این برنامهها معمولاً امتیازهایی برای خریدها، تخفیفهای ویژه، هدایا و مزایای دیگر برای مشتریان ارائه میدهند که آنها را به خرید مکرر و استفادهٔ مداوم از محصولات یا خدمات برند تشویق میکند.
2. افزایش فروش تکراری: با افزایش وفاداری مشتریان، احتمال خریدهای تکراری و افزایش فروش به صورت مداوم افزایش مییابد. مشتریانی که عضو باشگاه مشتریان هستند، اغلب به دنبال بهرهمندی از مزایا و تخفیفهای ارائه شده هستند که این میتواند به تقویت ارتباط وفاداری آنها با برند کمک کند.
باشگاه مشتریان بهترین بستر برای استقرار و بهرهبرداری از مدل فرانچایز میباشد. در باشگاه مشتریان باتوجه به ایجاد زیرساختهای ارتباطی بین شرکت فرانچایزدهنده و کسبوکارهای فرانچایزگیرنده این بستر کاربردی فرآیندهای مدیریتی فرانچایز رو تسهیل خواهد کرد؛
یکی از مزیتهای استفاده از باشگاه مشتریان در مدل فرانچایز امکان رتبهبندی مشتریان و دستهبندی و کتهگوری(Category)آنها بر اساس شاخصهایی مثل حجم فروش، میزان سوددهی، میباشد.
در بستر باشگاه مشتریان امکان اتصال صندوق فروش فرانچایزگیرنده به سیستمهای باشگاه مشتریان فرانچایزگیرنده وجود دارد.
حتی در این سیستمها امکان ثبت سفارش و درخواست کالاهای جدید برای فرانچایزگیرنده و ارسال برای فرانچایزدهنده وجود خواهد داشت. این امر باعث تسهیل در ارتباط بین فرانچایزگیرنده و فرانچایزدهنده میباشد.
با اتصال باشگاه مشتریان به نرمافزارهای حسابداری انبار و صندوق فروشگاهی عملاً ایجاد یک بستر یکپارچه در کلیهی شبکههای فروش فرانچایز امکانپذیر خواهد شد.
در مدل باشگاه مشتریان برای مصرفکنندگان نهایی(End user) شبکهٔ فرانچایزگیرنده، امکان شناسایی مصرفکنندهٔ نهایی در تکتک فروشگاههای فرانچایزگیرنده و اتصال به فرانچایزدهنده برقرار خواهد شد.
با این استراتژی عملاً برند بزرگی که اقدام به فرانچایزدادن به فروشگاهها مینماید میتواند بر استراتژی ارتباط با مشتریان مصرفکنندهٔ نهایی ورود پیدا نماید.
استفاده از تفکر مدیریت تجربهی مشتری در شبکهی فروشی که عملاً فرآیند B2B(تجارت بین چند کسبوکار) و بعد فرآیند B2C(تجارت بین مصرفکننده و تولیدکننده) را پشتیبانی میکند که از ابزارهای هوش مصنوعی نیز میتوان استفاده کرد.
حتی استفاده از مباحثی مثل کشبک(اعتباردهی) به مشتری یا مصرفکنندهٔ نهایی، در مدل باشگاه مشتریان فرانچایز میتواند شبکهٔ فروش برندی که اقدام به واگذاری فرانچایز مینماید رو به شدت توسعه دهد.
امروزه باشگاه مشتریان با اتصال به پوزهای بانکی این امکان را فراهم مینماید که اندیوزر(مصرفکنندهٔ نهایی) در زمانی که اقدام به پرداخت مبلغ از طریق پوز بانکی مینماید و در زمان کشیدن کارت بانکی خود عضو باشگاه مشتریان کسبوکار فرانچایزگیرنده شده و این اطلاعات به صورت مدیریت شده میتواند در اختیار برند اصلی یا فرانچایزدهنده قرار گیرد.
باشگاه مشتریان برای تبلیغات در شبکهٔ مشتریان اندیوزر میتواند به عنوان یک ابزار فوقالعاده اثربخش هم به توسعهی کسبوکار فرانچایزگیرنده کمک نماید و هم به توسعهٔ برند فرانچایزدهنده.
جمعبندی
فرانچایز به عنوان یک مدل تجاری، بین دو طرف، یعنی فرانچایزدهنده(صاحب برند) و فرانچایزگیرنده(افراد یا شرکتهایی که حق استفاده از برند و روشهای تجاری را میخرند)، مزایای بسیاری را ارائه میدهد که در بالا به آنها اشاره شد و البته باشگاه مشتریان که دارای مزایای بسیاری برای فرانچایزدهنده و فرانچایزگیرنده میباشد.
این روش، یکی از روشهای افزایش فروش است اگر میخواهید به انبوهی از مقالات افزایش فروش دسترسی پیدا کنید روی اینجا کلیک کنید.
فرانچایز چیست؟
فرانچایز یک سیستم تجاری است که یک شرکت معروف به کسبکارهای کوچکتر اجازه میدهد از برند و لوگوی آن شرکت در کالا و محصولات خود استفاده کنند؛ که در اینجا شرکت، فرانچایزدهنده و کسبوکارهای کوچکتر، فرانچایزگیرنده نامیده میشوند.
این سیستم به فرانچایزگیرندهها این امکان را میدهد که از شناخت برند معروف، روشهای تجاری آماده و حمایت مدیریتی و بازاریابی بهرهمند شوند، درحالی که هنوز مالکیت مستقیم برند یا تجارت را ندارند.
مزایای فرانچایز برای هر دو طرف
برای فرانچایزدهنده (صاحب برند):
1. گسترش سریع: در این مدل کسبوکار برای فرانچایزدهندهها این امکان وجود دارد تا با هزینه و زمان کمتر، برند خود را گسترش داده و به جای سرمایهگذاری بزرگ در ایجاد شعب و نیروی کار مستقیم، آنها میتوانند به دیگران اجازه دهند که زیر نام برند آنها کسبوکار کنند.
2. درآمد پایدار: از آن جایی که فرانچایزگیرندهها به عنوان واحدهای مستقل مشغول به فعالیت هستند و معمولاً درآمدی به عنوان حق استفاده از برند و همچنین کمکهای مدیریتی و بازاریابی به فرانچایزدهنده ارائه میدهند، این مدل میتواند منبع درآمد پایداری برای فرانچایزدهنده باشد.
3. کنترل بهتر کیفیت: فرانچایزدهنده میتواند با ارائهٔ استانداردها و راهنماهای دقیق به فرانچایزگیرندهها، کنترل بهتری بر کیفیت محصولات و خدمات خود داشته باشد. این میتواند به بهبود تجربهٔ مشتری و حفظ اعتبار برند کمک کند.
برای فرانچایزگیرنده (افراد یا شرکتها):
1. استفاده از برند معروف: کسبوکارهای جدید تازه ایجاد شده بدلیل اینکه هنوز پای خود را در بازار محکم نکردهاند هنوز اعتماد لازم برای فروش خوب را ندارند؛ بنابراین استفاده از برند معروف که قبلاً در بازار شناخته شده باعث میشود فروش و اعتبار آنها افزایش پیدا کند.
2. روشهای تجاری آماده: فرانچایزگیرندهها دسترسی به روشهای تجاری آماده دارند که توسط فرانچایزدهندهها تدوین و آماده شده است، مانند راهنماها و آموزشهای مدیریتی، استانداردهای عملیاتی، سیستمهای مالی و بازاریابی. بنابراین این امکان را فراهم میکند تا فرانچایزگیرندهها به سرعت و با بهرهمندی از تجربههای گذشته، کسبوکار خود را شروع و راهاندازی کنند.
3. پشتیبانی مدیریتی: اغلب فرانچایزدهندهها برای فرانچایزگیرندهها پشتیبانی مدیریتی فراهم میکنند که شامل مشاورههای مختلف از جمله انتخاب مکان، طراحی داخلی، آموزش پرسنل، و مدیریت عملیات میشود. این امکان به فرانچایزگیرندهها کمک میکند تا به یک مدیریت کارآمد و موفق دست یابند.
به طور کلی، فرانچایز به دلیل اینکه به هر دو طرف این امکان را میدهد تا از منابع و تجربیات یکدیگر بهرهمند شوند، به عنوان یک مدل تجاری پرکاربرد و مؤثر شناخته میشود.
مراحل فرانچایز چیست؟
1. تحقیق و انتخاب برند: انتخاب یک برند یا مفهوم تجاری که قابلیت انتقال به دیگران را داشته باشد بسیار مهم بوده و برند باید مورد توجه مشتریان و دارای استقامت بازاری مناسبی باشد.
2. تدوین مستندات فرانچایز: این مستندات شامل دستورالعملها، روشهای عملیاتی، استانداردهای کیفیت، آموزشهای مدیریتی و بازاریابی و دیگر موارد مورد نیاز برای اجرای موفق فرانچایز میباشد.
3. توسعه سیستم مالی و قراردادهای حقوقی: باید سیستم مالی مدیریت شرکت را بسازید، به ویژه قراردادهایی را که به برقراری روابط میان شرکت دهنده و برندگونه
تأثیر فرانچایز بر افزایش فروش
1. گسترش شبکهٔ فروش: با اینکه هر فرانچایزگیرنده به طور مستقل عمل میکند، اما وجود شعب چندین واحد در مناطق مختلف به برند کمک میکند تا دسترسی به بازارهای جدید و گستردهتری داشته باشد. این توسعهٔ شبکهٔ فروش میتواند منجر به افزایش درآمد و فروش کل برند شود.
2. استفاده از استراتژیهای مشترک: فرانچایزدهنده میتواند استراتژیهای مشترکی مانند تبلیغات ملی، تخفیفها و تبلیغات محلی را برای تمام شعبهای فرانچایزگیرندهها تنظیم کند. این کار به افزایش نامآوری برند و جذب مشتریان جدید کمک میکند.
3. استانداردهای یکسان: با ارائه استانداردهای یکسان برای تمام شعبهها، اطمینان حاصل میشود که کیفیت محصولات و خدمات در تمام شعبههای فرانچایز یکسان باشد. این امر به افزایش رضایت مشتری و ایجاد وفاداری به برند کمک میکند.
4. همکاری در بازاریابی و تبلیغات: فرانچایزگیرندهها میتوانند از تجربه و استراتژیهای بازاریابی فرانچایزدهنده بهرهمند شوند. این شامل استفاده از مواد تبلیغاتی، کمپینهای تبلیغاتی مشترک، و حضور در رویدادهای تبلیغاتی و صنعتی است که میتواند به بهبود نامآوری و افزایش فروش کمک کند.
5. تقویت اعتبار برند: با افزایش تعداد شعبهها و حضور گستردهتر برند در بازار، اعتبار برند نیز تقویت میشود. مشتریان معمولاً به برندهایی که در چندین مکان حاضر هستند، اعتماد بیشتری پیدا میکنند و این میتواند به افزایش فروش مستقیماً کمک کند.
تأثیر باشگاه مشتریان بر فرانچایز
باشگاه مشتریان(Customer Loyalty Program) بر فرانچایز تأثیرات مثبت زیادی دارد:
1. حفظ وفاداری مشتریان: ایجاد یک باشگاه مشتریان میتواند به افزایش وفاداری مشتریان نسبت به برند کمک کند. این برنامهها معمولاً امتیازهایی برای خریدها، تخفیفهای ویژه، هدایا و مزایای دیگر برای مشتریان ارائه میدهند که آنها را به خرید مکرر و استفادهٔ مداوم از محصولات یا خدمات برند تشویق میکند.
2. افزایش فروش تکراری: با افزایش وفاداری مشتریان، احتمال خریدهای تکراری و افزایش فروش به صورت مداوم افزایش مییابد. مشتریانی که عضو باشگاه مشتریان هستند، اغلب به دنبال بهرهمندی از مزایا و تخفیفهای ارائه شده هستند که این میتواند به تقویت ارتباط وفاداری آنها با برند کمک کند.
باشگاه مشتریان بهترین بستر برای استقرار و بهرهبرداری از مدل فرانچایز میباشد. در باشگاه مشتریان باتوجه به ایجاد زیرساختهای ارتباطی بین شرکت فرانچایزدهنده و کسبوکارهای فرانچایزگیرنده این بستر کاربردی فرآیندهای مدیریتی فرانچایز رو تسهیل خواهد کرد؛
یکی از مزیتهای استفاده از باشگاه مشتریان در مدل فرانچایز امکان رتبهبندی مشتریان و دستهبندی و کتهگوری(Category)آنها بر اساس شاخصهایی مثل حجم فروش، میزان سوددهی، میباشد.
در بستر باشگاه مشتریان امکان اتصال صندوق فروش فرانچایزگیرنده به سیستمهای باشگاه مشتریان فرانچایزگیرنده وجود دارد.
حتی در این سیستمها امکان ثبت سفارش و درخواست کالاهای جدید برای فرانچایزگیرنده و ارسال برای فرانچایزدهنده وجود خواهد داشت. این امر باعث تسهیل در ارتباط بین فرانچایزگیرنده و فرانچایزدهنده میباشد.
با اتصال باشگاه مشتریان به نرمافزارهای حسابداری انبار و صندوق فروشگاهی عملاً ایجاد یک بستر یکپارچه در کلیهی شبکههای فروش فرانچایز امکانپذیر خواهد شد.
در مدل باشگاه مشتریان برای مصرفکنندگان نهایی(End user) شبکهٔ فرانچایزگیرنده، امکان شناسایی مصرفکنندهٔ نهایی در تکتک فروشگاههای فرانچایزگیرنده و اتصال به فرانچایزدهنده برقرار خواهد شد.
با این استراتژی عملاً برند بزرگی که اقدام به فرانچایزدادن به فروشگاهها مینماید میتواند بر استراتژی ارتباط با مشتریان مصرفکنندهٔ نهایی ورود پیدا نماید.
استفاده از تفکر مدیریت تجربهی مشتری در شبکهی فروشی که عملاً فرآیند B2B(تجارت بین چند کسبوکار) و بعد فرآیند B2C(تجارت بین مصرفکننده و تولیدکننده) را پشتیبانی میکند که از ابزارهای هوش مصنوعی نیز میتوان استفاده کرد.
حتی استفاده از مباحثی مثل کشبک(اعتباردهی) به مشتری یا مصرفکنندهٔ نهایی، در مدل باشگاه مشتریان فرانچایز میتواند شبکهٔ فروش برندی که اقدام به واگذاری فرانچایز مینماید رو به شدت توسعه دهد.
امروزه باشگاه مشتریان با اتصال به پوزهای بانکی این امکان را فراهم مینماید که اندیوزر(مصرفکنندهٔ نهایی) در زمانی که اقدام به پرداخت مبلغ از طریق پوز بانکی مینماید و در زمان کشیدن کارت بانکی خود عضو باشگاه مشتریان کسبوکار فرانچایزگیرنده شده و این اطلاعات به صورت مدیریت شده میتواند در اختیار برند اصلی یا فرانچایزدهنده قرار گیرد.
باشگاه مشتریان برای تبلیغات در شبکهٔ مشتریان اندیوزر میتواند به عنوان یک ابزار فوقالعاده اثربخش هم به توسعهی کسبوکار فرانچایزگیرنده کمک نماید و هم به توسعهٔ برند فرانچایزدهنده.
جمعبندی
فرانچایز به عنوان یک مدل تجاری، بین دو طرف، یعنی فرانچایزدهنده(صاحب برند) و فرانچایزگیرنده(افراد یا شرکتهایی که حق استفاده از برند و روشهای تجاری را میخرند)، مزایای بسیاری را ارائه میدهد که در بالا به آنها اشاره شد و البته باشگاه مشتریان که دارای مزایای بسیاری برای فرانچایزدهنده و فرانچایزگیرنده میباشد.
این روش، یکی از روشهای افزایش فروش است اگر میخواهید به انبوهی از مقالات افزایش فروش دسترسی پیدا کنید روی اینجا کلیک کنید.
یک نظر اضافه کنید
شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .