امروزه برای جذب و افزایش مشتری باید یک برنامه و نقشه منسجم داشت. باید فکر کرد و به این سوال جواب داد که چطور بهتر و بیشتر بفروشیم؟ اگر به این سوال جواب دادی، حتما موفق خواهی شد.
1. باشگاه مشتریان چیست؟
سیستمی که مشتریان را بر اساس مجموعهای از ملاکها رتبهبندی میکند و بر اساس رتبهی مشتریان به آنها اعتبار و تخفیف میدهد. در واقع باشگاه مشتریان برای حفظ مشتریان کنونی و تبدیل مشتری عادی به مشتری وفادار است.
چرا به باشگاه مشتریان نیاز داریم ؟ علتهای متعددی ما را به داشتن باشگاه مشتریان ترغیب میکند که مهم ترین این دلایل افزایش درآمد و کاهش هزینههای کسبوکار است. گاهی پیش میآید مشتری خود برای خرید به سراغ ما میآید. در واقع کسبوکار نیازی به تبلیغ و تخفیفهای خاص ندارد چرا که مشتری به فروشنده اعتماد کردهو این معجزهٔ باشگاه مشتریان است و همین علت هر صاحب شغلی را به سمت باشگاه مشتریان رهنمود میکند.
2. انواع باشگاه مشتریان چیست؟ کدام باشگاه مشتریان با کسبوکار ما تناسب دارد؟
باشگاه مشتریان با توجه به غرض صاحب کسبوکار متفاوت میشود.
نوع اول باشگاه مشتریان به محوریت عضوگیری تعریف میشود؛
در واقع این نوع از باشگاه مشتریان فقط به دنبال اضافه(+) کردن است. باشگاه مشتریان گاهی مثل حوضچهای است که قرار است مشتریان خاص از آن صید شوند در واقع جامعه هدفی است که احتمال تبدیل آن جامعه مخاطب به مشتری بالاتر است.
نوع دوم باشگاه مشتریان به محوریت اشتراک باشگاه مشتریان تعریف میشود؛
در این نوع باشگاه مشتریان مشتریان براساس هزینهای که برای خرید اشتراک تهیه میکنند از امکانات و خدمات مدنظراستفاده میکنند. در این نوع باشگاه مشتریان ، اگر پولی بابت تمدید اشتراک پرداخت نکند از باشگاه مشتریان محروم خواهد شد.
نوع سوم باشگاه مشتریان به محوریت خدمات ویژه(VIP) تعریف میشود؛
در باشگاه مشتریان ویآیپی(VIP) یک سطح از مشتریان وجود دارند که به شکل استثنایی خدمات خاص و غیرقابل باور دریافت میکنند. این نوع باشگاه مشتریان به دنبال ایجاد تجربه خاص برای مشتری است. اینکه کدام مشتری میتواند در این باشگاه مشتریان باشد، کاملا به عهده صاحب کسبوکار است و هیچ قاعده خاص و مشخصی برای عضویت یا عدم عضویت در این نوع باشگاه مشتریان وجود دارد.
نوع چهارم باشگاه مشتریان به محوریت کاری مشخص است که صاحب کسبوکار تعریف میکند
و مشتری باید آن کار را یا مراحل آن کار را یکی پس از دیگری طی کند تا به امتیازهای بالاتر دست پیدا کند. به عنوان مثال وقتی طی کردن مراحل بازی مبنای کسب امتیاز در باشگاه مشتریان باشد این باشگاه مشتریان کار محور است. میتوانید چنین فرآیندی را برای مشتریان تعریف کنید و این بسیار جذاب و پر جایزه خواهد بود.
نوع پنجم باشگاه مشتریان با محوریت مشارکت کسبوکارهای متعدد تعریف میشود. در واقع این باشگاه مشتریان از جذاب ترین نوع باشگاه مشتریان است. چرا که دنیای تخفیف و امتیازهای شگفت انگیز در انتظار مشتریان است و از طرفی دیگر کسبوکارها نیز از حضور در چنین فضای بهره بیشتری میبرند.
نوع ششم باشگاه مشتریان به محوریت امتیاز و پاداش و اعتبار تعریف میشود؛
در این باشگاه مشتریان با هر خرید یا فعالیت مالی یک امتیار مشخص دریافت میکند و اگر امتیازش به حدی مشخص رسید میتواند از درصد تخفیف مدنظر استفاده کند.
نوع هفتم باشگاه مشتریان به محوریت تعهد مشتری تعریف میشود؛
در واقع حداقلی برای حضور فعال مشتری در نظر گرفته میشود که اگر مشتری به شرط لازم دستت پیدا کند میتواند از یک سری خدمات خاص بهره مند شود. مثلا اگر مشتری هر ماه مقدار مشخصی خرید کرد یا اگر تعداد نفرات مشخصی را در باشگاه معرفی کرد از این خدمت رایگان میتواند استفاده کند. این نوع از باشگاه مشتریان بسیار جذاب است و مشتری را مصرف گرا بار میآورد.
3. بهترین باشگاه مشتریان چیست؟
چه باشگاه مشتریانی برای شما بهتر است؟ آیا استفاده از هر نوع باشگاه مشتریانی میتواند به رشد فروش و کاهش هزینه شما کمک کند؟ پاسخ منفی است. هر صاحب کسبوکاری باید بتواند بر اساس تشخیص خود یا تشخیص کارشناس خبره و صنفی که در آن فعالیت میکند باشگاه مشتریان متناسب با خود را انتخاب کند و روز به روز آن را پرورش دهد.
شاید برای شغل خیاطی باشگاه مشتریان نوع سوم مناسب باشد و شاید برای شغل خوار و بار فروشی نوع پنجم باشگاه مشتریان مناسب باشد. پس باید در نظر گرفتن ملاکهای درست باشگاه مشتریان متناسب با شغل خود را انتخاب کنید.
4. ملاکهای انتخاب باشگاه مشتریان چیست؟
برای انتخاب باشگاه مشتریان 2ملاک اصلی وجود دارد که با کنار هم قرار دادن این 2ملاک نتیجهٔ دلخواه در انتخاب نوع باشگاه مشتریان متناسب با کسبوکار را به دست میآوریم.
چه کالا یا خدمتی را ارائه میدهید؟ پاسخ به این سوال ملاک اول را مشخص میکند. اگر کالای مصرفی ارائه میدهید از باشگاه مشتریان پاداش محور استفاده کنید. اگر کالای خاص مثل اتومبیل استفاده میکنید از باشگاه مشتریان ویژه(VIP) را در رأس امور قرار دهید. اگر خدمات پر مصرف مثل مشاوره روانشناسی ارائه میدهید از باشگاه مشتریان پاداش محور استفاده کنید ولی اگر خدمات خاص ارائه میدهید مثل عمل زیبایی از باشگاه مشتریان VIP استفاده کنید. این روش را خودتان با تأمل و تفکر بیشتر تکرار کنید تا به نتیجه مطمئن کننده برسید.
با چه مخاطب یا مشتری روبرو هستید؟ اوصاف و ویژگیهای اصلی مشتریان شما چیست؟ اگر خانمها بیشتر مشتریان شما هستند یک نوع باشگاه مشتریان نیاز دارید و اگر عمده مشتریان شما مردان یا خانوادههای مذهبی هستند یک نوع باشگاه مشتریان دیگر نیاز دارید و همین طور باید توصیف دقیق ازطیفهای مشتریان در دست داشته باشید تا بتوانید تحلیل بهتری نسبت به باشگاه مشتریان ارائه دهید.
یک نظر اضافه کنید
شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .