30 روز تست رایگان ، همین حالا دانلود کن
باشگاه مشتریان چیست ؟

باشگاه مشتریان چیست ؟

1402/09/19

سیستمی که مشتریان را بر اساس مجموعه ای از ملاک ها رتبه بندی می کند و بر اساس رتبه ی مشتریان به آنها اعتبار و تخفیف می دهد. در واقع باشگاه مشتریان برای حفظ مشتریان کنونی و تبدیل مشتری عادی به مشتری وفادار است

امروزه برای جذب و افزایش مشتری باید یک برنامه و نقشه منسجم داشت. باید فکر کرد و به این سوال جواب داد که چطور بهتر و بیشتر بفروشیم ؟ اگر به این سوال جواب دادی، حتما موفق خواهی شد.

1. باشگاه مشتریان چیست ؟

سیستمی که مشتریان را بر اساس مجموعه ای از ملاک ها رتبه بندی می کند و بر اساس رتبه ی مشتریان به آنها اعتبار و تخفیف می دهد. در واقع باشگاه مشتریان برای حفظ مشتریان کنونی و تبدیل مشتری عادی به مشتری وفادار است.

چرا به باشگاه مشتریان نیاز داریم ؟ علت های متعددی ما را به داشتن باشگاه مشتریان ترغیب می کند که مهم ترین این دلایل افزایش درآمد و کاهش هزینه های کسب و کار است. گاهی پیش می آید مشتری خود برای خرید به سراغ ما می آید. در واقع کسب و کار نیازی به تبلیغ و تخفیف های خاص ندارد چرا که مشتری به فروشنده اعتماد کرده و این معجزه باشگاه مشتریان است و همین علت هر صاحب شغلی را به سمت باشگاه مشتریان رهنمود می کند.

2. انواع باشگاه مشتریان چیست ؟ کدام باشگاه مشتریان با کسب و کار ما تناسب دارد ؟

باشگاه مشتریان با توجه به غرض صاحب کسب و کار متفاوت می شود.

نوع اول باشگاه مشتریان به محوریت عضوگیری تعریف می شود. در واقع این نوع از باشگاه مشتریان فقط به دنبال + (اضافه ) کردن است. باشگاه مشتریان گاهی مثل حوضچه ای است که قرار است مشتریان خاص از آن صید شوند در واقع جامعه هدفی است که احتمال تبدیل آن جامعه مخاطب به مشتری بالاتر است.

نوع دوم باشگاه مشتریان به محوریت اشتراک باشگاه مشتریان تعریف می شود. در این نوع باشگاه مشتریان مشتریان براساس هزینه ای که برای خرید اشتراک تهیه می کنند از امکانات و خدمات مدنظراستفاده می کنند. در این نوع باشگاه مشتریان ، اگر پولی بابت تمدید اشتراک پرداخت نکند از باشگاه مشتریان محروم خواهد شد.

نوع سوم باشگاه مشتریان به محوریت خدمات ویژه (VIP) تعریف می شود. در باشگاه مشتریان وی آی پی (VIP) یک سطح از مشتریان وجود دارند که به شکل استثنایی خدمات خاص و غیرقابل باور دریافت می کنند. این نوع باشگاه مشتریان به دنبال ایجاد تجربه خاص برای مشتری است. اینکه کدام مشتری می تواند در این باشگاه مشتریان باشد، کاملا به عهده صاحب کسب و کار است و هیچ قاعده خاص و مشخصی برای عضویت یا عدم عضویت در این نوع باشگاه مشتریان وجود دارد.

نوع چهارم باشگاه مشتریان به محوریت کاری مشخص است که صاحب کسب و کار تعریف می کند و مشتری باید آن کار را یا مراحل آن کار را یکی پس از دیگری طی کند تا به امتیاز های بالاتر دست پیدا کند. به عنوان مثال وقتی طی کردن مراحل بازی مبنای کسب امتیاز در باشگاه مشتریان باشد این باشگاه مشتریان کار محور است. می توانید چنین فرآیندی را برای مشتریان تعریف کنید و این بسیار جذاب و پر جایزه خواهد بود.

نوع پنجم باشگاه مشتریان با محوریت مشارکت کسب وکار های متعدد تعریف می شود. در واقع این باشگاه مشتریان از جذاب ترین نوع باشگاه مشتریان است. چرا که دنیای تخفیف و امتیاز های شگفت انگیز در انتظار مشتریان است و از طرفی دیگر کسب و کار ها نیز از حضور در چنین فضای بهره بیشتری می برند.

نوع ششم باشگاه مشتریان به محوریت امتیاز و پاداش و اعتبار تعریف می شود. در این باشگاه مشتریان با هر خرید یا فعالیت مالی یک امتیار مشخص دریافت می کند و اگر امتیازش به حدی مشخص رسید می تواند از درصد تخفیف مدنظر استفاده کند.

نوع هفتم باشگاه مشتریان به محوریت تعهد مشتری تعریف می شود. در واقع حداقلی برای حضور فعال مشتری در نظر گرفته می شود که اگر مشتری به شرط لازم دستت پیدا کند می تواند از یک سری خدمات خاص بهره مند شود. مثلا اگر مشتری هر ماه مقدار مشخصی خرید کرد یا اگر تعداد نفرات مشخصی را در باشگاه معرفی کرد از این خدمت رایگان می تواند استفاده کند. این نوع از باشگاه مشتریان بسیار جذاب است و مشتری را مصرف گرا بار می آورد.

3. بهترین باشگاه مشتریان چیست ؟

چه باشگاه مشتریانی برای شما بهتر است ؟ آیا استفاده از هر نوع باشگاه مشتریانی می تواند به رشد فروش و کاهش هزینه شما کمک کند ؟ پاسخ منفی است. هر صاحب کسب و کاری باید بتواند بر اساس تشخیص خود یا تشخیص کارشناس خبره و صنفی که در آن فعالیت می کند باشگاه مشتریان متناسب با خود را انتخاب کند و روز به روز آن را پرورش دهد.

شاید برای شغل خیاطی باشگاه مشتریان نوع سوم مناسب باشد و شاید برای شغل خوار و بار فروشی نوع پنجم باشگاه مشتریان مناسب باشد. پس باید در نظر گرفتن ملاک های درست باشگاه مشتریان متناسب با شغل خود را انتخاب کنید.

4. ملاک های انتخاب باشگاه مشتریان چیست ؟

برای انتخاب باشگاه مشتریان دو ملاک اصلی وجود دارد که با کنار هم قرار دادن این دو ملاک نتیجه دلخواه در انتخاب نوع باشگاه مشتریان متناسب با کسب وکار را به دست می آوریم.

چه کالا یا خدمتی را ارائه می دهید ؟ پاسخ به این سوال ملاک اول را مشخص می کند. اگر کالای مصرفی ارائه می دهید از باشگاه مشتریان پاداش محور استفاده کنید. اگر کالای خاص مثل اتومبیل استفاده می کنید از باشگاه مشتریان وی آی پی (VIP) را در راس امور قرار دهید. اگر خدمات پر مصرف مثل مشاوره روانشناسی ارائه می دهید از باشگاه مشتریان پاداش محور استفاده کنید ولی اگر خدمات خاص ارائه می دهید مثل عمل زیبایی از باشگاه مشتریان وی آی پی (VIP) استفاده کنید. این روش را خودتان با تامل و تفکر بیشتر تکرار کنید تا به نتیجه مطمئن کننده برسید.

با چه مخاطب یا مشتری روبرو هستید ؟ اوصاف و ویژگی های اصلی مشتریان شما چیست؟ اگر خانم ها بیشتر مشتریان شما هستند یک نوع باشگاه مشتریان نیاز دارید و اگر عمده مشتریان شما مردان یا خانواده های مذهبی هستند یک نوع باشگاه مشتریان دیگر نیاز دارید و همین طور باید توصیف دقیق ازطیف های مشتریان در دست داشته باشید تا بتوانید تحلیل بهتری نسبت به باشگاه مشتریان ارائه دهید.

باشگاه مشتریان چیست ؟

امروزه برای جذب و افزایش مشتری باید یک برنامه و نقشه منسجم داشت. باید فکر کرد و به این سوال جواب داد که چطور بهتر و بیشتر بفروشیم ؟ اگر به این سوال جواب دادی، حتما موفق خواهی شد.

1. باشگاه مشتریان چیست ؟

سیستمی که مشتریان را بر اساس مجموعه ای از ملاک ها رتبه بندی می کند و بر اساس رتبه ی مشتریان به آنها اعتبار و تخفیف می دهد. در واقع باشگاه مشتریان برای حفظ مشتریان کنونی و تبدیل مشتری عادی به مشتری وفادار است.

چرا به باشگاه مشتریان نیاز داریم ؟ علت های متعددی ما را به داشتن باشگاه مشتریان ترغیب می کند که مهم ترین این دلایل افزایش درآمد و کاهش هزینه های کسب و کار است. گاهی پیش می آید مشتری خود برای خرید به سراغ ما می آید. در واقع کسب و کار نیازی به تبلیغ و تخفیف های خاص ندارد چرا که مشتری به فروشنده اعتماد کرده و این معجزه باشگاه مشتریان است و همین علت هر صاحب شغلی را به سمت باشگاه مشتریان رهنمود می کند.

2. انواع باشگاه مشتریان چیست ؟ کدام باشگاه مشتریان با کسب و کار ما تناسب دارد ؟

باشگاه مشتریان با توجه به غرض صاحب کسب و کار متفاوت می شود.

نوع اول باشگاه مشتریان به محوریت عضوگیری تعریف می شود. در واقع این نوع از باشگاه مشتریان فقط به دنبال + (اضافه ) کردن است. باشگاه مشتریان گاهی مثل حوضچه ای است که قرار است مشتریان خاص از آن صید شوند در واقع جامعه هدفی است که احتمال تبدیل آن جامعه مخاطب به مشتری بالاتر است.

نوع دوم باشگاه مشتریان به محوریت اشتراک باشگاه مشتریان تعریف می شود. در این نوع باشگاه مشتریان مشتریان براساس هزینه ای که برای خرید اشتراک تهیه می کنند از امکانات و خدمات مدنظراستفاده می کنند. در این نوع باشگاه مشتریان ، اگر پولی بابت تمدید اشتراک پرداخت نکند از باشگاه مشتریان محروم خواهد شد.

نوع سوم باشگاه مشتریان به محوریت خدمات ویژه (VIP) تعریف می شود. در باشگاه مشتریان وی آی پی (VIP) یک سطح از مشتریان وجود دارند که به شکل استثنایی خدمات خاص و غیرقابل باور دریافت می کنند. این نوع باشگاه مشتریان به دنبال ایجاد تجربه خاص برای مشتری است. اینکه کدام مشتری می تواند در این باشگاه مشتریان باشد، کاملا به عهده صاحب کسب و کار است و هیچ قاعده خاص و مشخصی برای عضویت یا عدم عضویت در این نوع باشگاه مشتریان وجود دارد.

نوع چهارم باشگاه مشتریان به محوریت کاری مشخص است که صاحب کسب و کار تعریف می کند و مشتری باید آن کار را یا مراحل آن کار را یکی پس از دیگری طی کند تا به امتیاز های بالاتر دست پیدا کند. به عنوان مثال وقتی طی کردن مراحل بازی مبنای کسب امتیاز در باشگاه مشتریان باشد این باشگاه مشتریان کار محور است. می توانید چنین فرآیندی را برای مشتریان تعریف کنید و این بسیار جذاب و پر جایزه خواهد بود.

نوع پنجم باشگاه مشتریان با محوریت مشارکت کسب وکار های متعدد تعریف می شود. در واقع این باشگاه مشتریان از جذاب ترین نوع باشگاه مشتریان است. چرا که دنیای تخفیف و امتیاز های شگفت انگیز در انتظار مشتریان است و از طرفی دیگر کسب و کار ها نیز از حضور در چنین فضای بهره بیشتری می برند.

نوع ششم باشگاه مشتریان به محوریت امتیاز و پاداش و اعتبار تعریف می شود. در این باشگاه مشتریان با هر خرید یا فعالیت مالی یک امتیار مشخص دریافت می کند و اگر امتیازش به حدی مشخص رسید می تواند از درصد تخفیف مدنظر استفاده کند.

نوع هفتم باشگاه مشتریان به محوریت تعهد مشتری تعریف می شود. در واقع حداقلی برای حضور فعال مشتری در نظر گرفته می شود که اگر مشتری به شرط لازم دستت پیدا کند می تواند از یک سری خدمات خاص بهره مند شود. مثلا اگر مشتری هر ماه مقدار مشخصی خرید کرد یا اگر تعداد نفرات مشخصی را در باشگاه معرفی کرد از این خدمت رایگان می تواند استفاده کند. این نوع از باشگاه مشتریان بسیار جذاب است و مشتری را مصرف گرا بار می آورد.

3. بهترین باشگاه مشتریان چیست ؟

چه باشگاه مشتریانی برای شما بهتر است ؟ آیا استفاده از هر نوع باشگاه مشتریانی می تواند به رشد فروش و کاهش هزینه شما کمک کند ؟ پاسخ منفی است. هر صاحب کسب و کاری باید بتواند بر اساس تشخیص خود یا تشخیص کارشناس خبره و صنفی که در آن فعالیت می کند باشگاه مشتریان متناسب با خود را انتخاب کند و روز به روز آن را پرورش دهد.

شاید برای شغل خیاطی باشگاه مشتریان نوع سوم مناسب باشد و شاید برای شغل خوار و بار فروشی نوع پنجم باشگاه مشتریان مناسب باشد. پس باید در نظر گرفتن ملاک های درست باشگاه مشتریان متناسب با شغل خود را انتخاب کنید.

4. ملاک های انتخاب باشگاه مشتریان چیست ؟

برای انتخاب باشگاه مشتریان دو ملاک اصلی وجود دارد که با کنار هم قرار دادن این دو ملاک نتیجه دلخواه در انتخاب نوع باشگاه مشتریان متناسب با کسب وکار را به دست می آوریم.

چه کالا یا خدمتی را ارائه می دهید ؟ پاسخ به این سوال ملاک اول را مشخص می کند. اگر کالای مصرفی ارائه می دهید از باشگاه مشتریان پاداش محور استفاده کنید. اگر کالای خاص مثل اتومبیل استفاده می کنید از باشگاه مشتریان وی آی پی (VIP) را در راس امور قرار دهید. اگر خدمات پر مصرف مثل مشاوره روانشناسی ارائه می دهید از باشگاه مشتریان پاداش محور استفاده کنید ولی اگر خدمات خاص ارائه می دهید مثل عمل زیبایی از باشگاه مشتریان وی آی پی (VIP) استفاده کنید. این روش را خودتان با تامل و تفکر بیشتر تکرار کنید تا به نتیجه مطمئن کننده برسید.

با چه مخاطب یا مشتری روبرو هستید ؟ اوصاف و ویژگی های اصلی مشتریان شما چیست؟ اگر خانم ها بیشتر مشتریان شما هستند یک نوع باشگاه مشتریان نیاز دارید و اگر عمده مشتریان شما مردان یا خانواده های مذهبی هستند یک نوع باشگاه مشتریان دیگر نیاز دارید و همین طور باید توصیف دقیق ازطیف های مشتریان در دست داشته باشید تا بتوانید تحلیل بهتری نسبت به باشگاه مشتریان ارائه دهید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده‌است.شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .