30 روز تست رایگان ، همین حالا دانلود کن
چگونه یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟

چگونه یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟

1402/09/08

مشتریانی که پیوسته از شما خرید می کنند و ترجیح آنان برای رفع نیازشان خرید از شماست تا رقبای شما. در واقع میزان وفاداری مشتری به میزان تمایلش به خرید دوباره از شما بستگی دارد.

چگونه یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟

مشتری وفادار مهم ترین عامل رشد کسب وکار و حفظ برند شماست.

مشتری وفادار کیست؟

آیا همه مشتریان وفادار مثل هم هستند؟

چرا داشتن مشتریان وفادار این قدر مهم است؟

چگونه می توان یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کرد؟

در این مقاله قصد داریم در عرض 5 دقیقه به سوالات بالا پاسخ دهیم و به شما در وفادارسازی مشتریانتان کمک کنیم تا شاهد رشد شما در کسب و کارتان باشیم.

مشتری وفادار کیست؟

مشتریانی که پیوسته از شما خرید می کنند و ترجیح آنان برای رفع نیازشان خرید از شماست تا رقبای شما. در واقع میزان وفاداری مشتری به میزان تمایلش به خرید دوباره از شما بستگی دارد.

و اما آیا همه مشتریان وفادار مثل هم هستند؟

در پاسخ این سؤال باید بگوییم خیر.

رفیق دوران خوشی

بعضی مشتریان رفیق دوران خوشی شما هستند و بدون هیچ انگیزه ای خرید از شما را دوست دارند و در صورت پیداکردن موردی بهتر به راحتی از شما دست کشیده و به رقبای شما روی می آورند. مقدار قابل توجهی از درآمد شما از طریق این گروه به دست می آید؛ اما ممکن است برای مدتی از شما خرید نکنند.

ارزان پسندها

بعضی مشتریان، وفادار به قیمت محصول شما هستند و اگر قیمت را بالا ببرید شاهد ریزش و ازدست رفتن این مشتریان خواهید بود و در صورت ارائه قیمتی پایین تر دوباره به شما روی خواهند آورد.

راحت طلب ها

گاهی مشتریان به خاطر راحتی به شما وفادار هستند. برای مثال ممکن است شرکت یا مغازه شما در محلی مناسب قرار داشته باشد. مثلاً در محله ای خلوت و بدون ترافیک و یا در محل زندگی آنها.

اگر بتوانید راحتی را برای این دسته از مشتریانتان تأمین کنید آنها همچنان به شما وفادار خواهند ماند حتی اگر مجبور شوند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

عاشق مزایا و تخفیفات

گاهی اوقات مشتریان به خاطر مزایایی که شرکت شما دارد از شما خرید می کند. برای مثال تخفیفات و جشنواره هایی که دارید آنها را تشویق می کند تا از شما خرید کنند. این گروه از مشتریان به ندرت از شما خرید می کنند و سهم بسیار کمی از درآمد شما از طریق این گروه به دست می آید.

وفاداران واقعی شرکت

اما دراین بین مشتریانی هم هستند که وفاداری شان به شرکت شما واقعی است. یعنی نه راحتی برایشان مهم است نه قیمت؛ بلکه تنها چیزی که برای آنان مهم است شرکت شماست. آنها به برند، خدمات و محصولات شما وفادار هستند و بیشترین سود شما از طریق این گروه به دست می آید.

چرا داشتن این مشتریان این قدر مهم است و باعث رشد سازمان می شود؟

بعضی اوقات شرکت ها برای افزایش فروش و سودشان، هزینه های زیادی بابت جذب مشتری جدید می کنند غافل از آنکه احتمال بازگشت سرمایه ای که آنان در این زمینه خرج می کنند بسیار کم است. اما باید چه کرد؟

جالب است بدانید که هزینه جذب مشتریان جدید 5 تا 25 درصد بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی است.

داشتن مشتریان وفادار نه تنها باعث کاهش هزینه های تبلیغاتی سازمان می شود؛ بلکه این گونه مشتریان می توانند مبلغ خوبی برای برند شما در جامعه هدف باشند.

به طورکلی داشتن مشتریان وفادار تنها راه حفظ برند، رشد کسب وکار و پیروزی در مقابل رقبای شماست.

و اما چگونه می توان یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کرد؟

با مشتری خوش اخلاق باشید

نوع رفتار شما با مشتری بسیار مهم است. ممکن است یک مشتری در ابتدا جذب رفتار شما شود تا محصول و خدماتتان.

به مشتری در انتخاب کمک کنید

شما باید اطلاعات کافی از مزایا و معایب محصول خود داشته و ویژگی های منحصربه فرد و تفاوت محصولتان را با محصول شرکت های رقیب به طور دقیق بدانید تا بتوانید مشاور خوبی برای مشتریانتان باشید.

نیاز مشتریانتان را دقیق بدانید

شما باید بتوانید نیازهای مشتری را به طور دقیق دانسته و محصولی متناسب با نیازش به او پیشنهاد دهید. با این کار مشتری پی می برد که با خرید از شما می تواند نیاز خود را تأمین کند، در نتیجه دوباره از شما خرید می کند.

مشتری باید از شما راضی باشد

رضایت مشتری مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. میزان رضایت مشتری از پاسخگویی و مشاوره، قیمت مناسب، سرعت ارائه خدمات و خدمات پس از فروش سازمان شما، یکی دیگر از دلایل خرید دوباره او از شماست.

در ارتباط با مشتری صادق باشید

نکته دیگری که در وفادارسازی مشتریان بسیار مهم است داشتن ارتباط با مشتری است این کار باعث ایجاد حس آرامش و رضایت مشتری می شود و مشتری احساس نزدیکی با شما پیدا می کند. شما باید در ارتباط با مشتریانتان صادقانه رفتار کنید چرا که مشتری تفاوت صداقت در گفتار و سودجویی را خوب می داند؛ بنابراین از گفتن حقایق و مزایا و معایب محصولتان باکی نداشته باشید که این کار خود به تنهایی موجب جذب و رضایت مشتری می شود.

هدایای ویژه در نظر بگیرید

می توانید در مناسبت های مختلف مثل تولد مشتری و یا مناسبت هایی مثل عید نوروز، شب یلدا و... تخفیفات ویژه برای آنها در نظر بگیرید. این کار باعث جذب مشتریان جدید شده و پاداشی است برای مشتریان وفادار شما تا دوباره از شما خرید کنند.

از مشتریانتان با ارسال پیامک شخصی تشکر کنید

ارسال پیامک تشکر بعد از هر خرید مشتری و یا حتی ارسال پیامک برای تبریک تولدش نیز باعث القای حس خوب و در نهایت جذب مشتری و وفادارسازی آنها می شود.

شخصی سازی پیامک هایی که به مشتریان ارسال می شود و خطاب قراردادن آنها با نامشان می توانید تأثیر این عمل را چندبرابر کند.

آنها را قبل و بعد از خرید پشتیبانی کنید

خدمات پس از فروش موجب جلب اعتماد و تأمین رفاه مشتری می شود. مشتری از شما توقع دارد تا او را بعد از خرید نیز پشتیبانی کنید و اگر این گونه نباشد مشتری خرید خود را از رقبای شما انجام می دهد و شما مشتری خود را از دست می دهید.

از مشتری نظرسنجی کنید

از مشتریانتان بخواهید با گفتن پیشنهادات و انتقادات و یا حتی ایرادهای خدمات و محصولتان، شما را در ارائه خدمات بهتر یاری کنند. با این کار شما به مشتری می گویید که نظراتش برای شما مهم است و در تلاشید بهترین خدمات را به آنها ارائه دهید.

مشتری را سورپرایز کنید

می توانید بعد از خرید مشتری علاوه بر کالایی که مشتری بابت آن هزینه پرداخت کرده، کالای دیگری نیز به عنوان اشانتیون به مشتری بدهید. در واقع مشتری انتظار دریافت کالایی غیر از کالایی که خریداری کرده را ندارد و با این کار شما شگفت زده شده و حس خوبی دریافت می کند.

در شبکه های اجتماعی همراه مشتریانتان باشید

بعضی کسب وکار ها به فروش حضوری بسنده کرده و فعالیتی در شبکه های اجتماعی ندارند. ازآنجایی که این روزها مردم خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند داشتن یک سایت، کانال و... برای هر کسب وکاری واجب است. به علاوه اینکه شما می توانید از این طریق محصولات جدیدتان را به مشتریان معرفی کرده و آنها را دعوت به خرید کنید.

چگونه یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟

چگونه یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کنیم؟

مشتری وفادار مهم ترین عامل رشد کسب وکار و حفظ برند شماست.

مشتری وفادار کیست؟

آیا همه مشتریان وفادار مثل هم هستند؟

چرا داشتن مشتریان وفادار این قدر مهم است؟

چگونه می توان یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کرد؟

در این مقاله قصد داریم در عرض 5 دقیقه به سوالات بالا پاسخ دهیم و به شما در وفادارسازی مشتریانتان کمک کنیم تا شاهد رشد شما در کسب و کارتان باشیم.

مشتری وفادار کیست؟

مشتریانی که پیوسته از شما خرید می کنند و ترجیح آنان برای رفع نیازشان خرید از شماست تا رقبای شما. در واقع میزان وفاداری مشتری به میزان تمایلش به خرید دوباره از شما بستگی دارد.

و اما آیا همه مشتریان وفادار مثل هم هستند؟

در پاسخ این سؤال باید بگوییم خیر.

رفیق دوران خوشی

بعضی مشتریان رفیق دوران خوشی شما هستند و بدون هیچ انگیزه ای خرید از شما را دوست دارند و در صورت پیداکردن موردی بهتر به راحتی از شما دست کشیده و به رقبای شما روی می آورند. مقدار قابل توجهی از درآمد شما از طریق این گروه به دست می آید؛ اما ممکن است برای مدتی از شما خرید نکنند.

ارزان پسندها

بعضی مشتریان، وفادار به قیمت محصول شما هستند و اگر قیمت را بالا ببرید شاهد ریزش و ازدست رفتن این مشتریان خواهید بود و در صورت ارائه قیمتی پایین تر دوباره به شما روی خواهند آورد.

راحت طلب ها

گاهی مشتریان به خاطر راحتی به شما وفادار هستند. برای مثال ممکن است شرکت یا مغازه شما در محلی مناسب قرار داشته باشد. مثلاً در محله ای خلوت و بدون ترافیک و یا در محل زندگی آنها.

اگر بتوانید راحتی را برای این دسته از مشتریانتان تأمین کنید آنها همچنان به شما وفادار خواهند ماند حتی اگر مجبور شوند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

عاشق مزایا و تخفیفات

گاهی اوقات مشتریان به خاطر مزایایی که شرکت شما دارد از شما خرید می کند. برای مثال تخفیفات و جشنواره هایی که دارید آنها را تشویق می کند تا از شما خرید کنند. این گروه از مشتریان به ندرت از شما خرید می کنند و سهم بسیار کمی از درآمد شما از طریق این گروه به دست می آید.

وفاداران واقعی شرکت

اما دراین بین مشتریانی هم هستند که وفاداری شان به شرکت شما واقعی است. یعنی نه راحتی برایشان مهم است نه قیمت؛ بلکه تنها چیزی که برای آنان مهم است شرکت شماست. آنها به برند، خدمات و محصولات شما وفادار هستند و بیشترین سود شما از طریق این گروه به دست می آید.

چرا داشتن این مشتریان این قدر مهم است و باعث رشد سازمان می شود؟

بعضی اوقات شرکت ها برای افزایش فروش و سودشان، هزینه های زیادی بابت جذب مشتری جدید می کنند غافل از آنکه احتمال بازگشت سرمایه ای که آنان در این زمینه خرج می کنند بسیار کم است. اما باید چه کرد؟

جالب است بدانید که هزینه جذب مشتریان جدید 5 تا 25 درصد بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی است.

داشتن مشتریان وفادار نه تنها باعث کاهش هزینه های تبلیغاتی سازمان می شود؛ بلکه این گونه مشتریان می توانند مبلغ خوبی برای برند شما در جامعه هدف باشند.

به طورکلی داشتن مشتریان وفادار تنها راه حفظ برند، رشد کسب وکار و پیروزی در مقابل رقبای شماست.

و اما چگونه می توان یک مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کرد؟

با مشتری خوش اخلاق باشید

نوع رفتار شما با مشتری بسیار مهم است. ممکن است یک مشتری در ابتدا جذب رفتار شما شود تا محصول و خدماتتان.

به مشتری در انتخاب کمک کنید

شما باید اطلاعات کافی از مزایا و معایب محصول خود داشته و ویژگی های منحصربه فرد و تفاوت محصولتان را با محصول شرکت های رقیب به طور دقیق بدانید تا بتوانید مشاور خوبی برای مشتریانتان باشید.

نیاز مشتریانتان را دقیق بدانید

شما باید بتوانید نیازهای مشتری را به طور دقیق دانسته و محصولی متناسب با نیازش به او پیشنهاد دهید. با این کار مشتری پی می برد که با خرید از شما می تواند نیاز خود را تأمین کند، در نتیجه دوباره از شما خرید می کند.

مشتری باید از شما راضی باشد

رضایت مشتری مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. میزان رضایت مشتری از پاسخگویی و مشاوره، قیمت مناسب، سرعت ارائه خدمات و خدمات پس از فروش سازمان شما، یکی دیگر از دلایل خرید دوباره او از شماست.

در ارتباط با مشتری صادق باشید

نکته دیگری که در وفادارسازی مشتریان بسیار مهم است داشتن ارتباط با مشتری است این کار باعث ایجاد حس آرامش و رضایت مشتری می شود و مشتری احساس نزدیکی با شما پیدا می کند. شما باید در ارتباط با مشتریانتان صادقانه رفتار کنید چرا که مشتری تفاوت صداقت در گفتار و سودجویی را خوب می داند؛ بنابراین از گفتن حقایق و مزایا و معایب محصولتان باکی نداشته باشید که این کار خود به تنهایی موجب جذب و رضایت مشتری می شود.

هدایای ویژه در نظر بگیرید

می توانید در مناسبت های مختلف مثل تولد مشتری و یا مناسبت هایی مثل عید نوروز، شب یلدا و... تخفیفات ویژه برای آنها در نظر بگیرید. این کار باعث جذب مشتریان جدید شده و پاداشی است برای مشتریان وفادار شما تا دوباره از شما خرید کنند.

از مشتریانتان با ارسال پیامک شخصی تشکر کنید

ارسال پیامک تشکر بعد از هر خرید مشتری و یا حتی ارسال پیامک برای تبریک تولدش نیز باعث القای حس خوب و در نهایت جذب مشتری و وفادارسازی آنها می شود.

شخصی سازی پیامک هایی که به مشتریان ارسال می شود و خطاب قراردادن آنها با نامشان می توانید تأثیر این عمل را چندبرابر کند.

آنها را قبل و بعد از خرید پشتیبانی کنید

خدمات پس از فروش موجب جلب اعتماد و تأمین رفاه مشتری می شود. مشتری از شما توقع دارد تا او را بعد از خرید نیز پشتیبانی کنید و اگر این گونه نباشد مشتری خرید خود را از رقبای شما انجام می دهد و شما مشتری خود را از دست می دهید.

از مشتری نظرسنجی کنید

از مشتریانتان بخواهید با گفتن پیشنهادات و انتقادات و یا حتی ایرادهای خدمات و محصولتان، شما را در ارائه خدمات بهتر یاری کنند. با این کار شما به مشتری می گویید که نظراتش برای شما مهم است و در تلاشید بهترین خدمات را به آنها ارائه دهید.

مشتری را سورپرایز کنید

می توانید بعد از خرید مشتری علاوه بر کالایی که مشتری بابت آن هزینه پرداخت کرده، کالای دیگری نیز به عنوان اشانتیون به مشتری بدهید. در واقع مشتری انتظار دریافت کالایی غیر از کالایی که خریداری کرده را ندارد و با این کار شما شگفت زده شده و حس خوبی دریافت می کند.

در شبکه های اجتماعی همراه مشتریانتان باشید

بعضی کسب وکار ها به فروش حضوری بسنده کرده و فعالیتی در شبکه های اجتماعی ندارند. ازآنجایی که این روزها مردم خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند داشتن یک سایت، کانال و... برای هر کسب وکاری واجب است. به علاوه اینکه شما می توانید از این طریق محصولات جدیدتان را به مشتریان معرفی کرده و آنها را دعوت به خرید کنید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده‌است.شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .