30 روز تست رایگان ، همین حالا دانلود کن
افزایش فروش با استفاده از فروشگاه اینترنتی

افزایش فروش با استفاده از فروشگاه اینترنتی

1403/03/30 - نویسنده : باشگاه مشتریان سجاک

فروشگاه اینترنتی، ابزاری مناسب برای توسعهٔ بازاریابی و فروش

.
فروشگاه اینترنتی چیست؟
فروشگاه اینترنتی عبارت است از زیرساخت فروش کالا یا خدمات به صورت آنلاین به مشتریان.
در فروشگاه اینترنتی مزیت‌هایی نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی وجود دارد که وقتی آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم عملاً تصمیم‌گیری صحیح‌تری را بدنبال خواهیم داشت.
البته خیلی از کسب‌وکارها نیز هستند که قید راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی را زده و فقط راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
اما فروشگاه اینترنتی یک ویژگی‌هایی دارد که به اختصار سراغ آن‌ها می‌رویم...

یک فروشگاه اینترنتی امکان معرفی کالا و خدمات به صورت آنلاین و در لحظه را دارد؛ یعنی شما به محض اینکه یک کالای جدیدی وارد فروشگاه می‌کنید یا قیمت کالا به هر نحوی تغییر می‌کند شما قادر به تغییر کلیه‌ی قیمت‌ها، موجودی کالاها و هر نوع بروزرسانی دیگر در لحظه هستید. این به این معناست که مشتریان فروشگاه اینترنتی می‌توانند در لحظه از موجودی یا از قیمت کالا مطلع شوند که این کار در فروشگاه‌های فیزیکی معمولاً به سختی صورت می‌گیرد. برای مثال در فروشگاه‌های فیزیکی تغییر برچست‌های کاغذی الصاق‌شده بر روی کالاها به راحتی قابل تغییر نمی‌باشند.


فضای نامحدود!
یکی از مزیت‌های بزرگ فروشگاه اینترنتی نامحدود بودن فضاست؛ شما بدون هیچ دغدغه‌ای هر محصولی با هر تنوعی را می‌توانید به فروشگاه خود اضافه کنید. این در حالی است که فروشگاه‌های فیزیکی بدلیل کمبود فضا نمی‌توانند هر محصولی با هر ابعادی را وارد فروشگاه خود کنند؛ برای مثال شما در یک فروشگاه اینترنتی ممکن است از 1000قلم کالا رونمایی کنید و 1000قلم کالا را در معرض دید مخاطبان قرار دهید، حتی یک فروشگاه اینترنتی دیگر باتوجه به زیرساخت‌هایی که برای خودش ایجاد کرده، می‌تواند این 1000کالا را به 10هزار کالا افزایش داده و حتی حتی یک فروشگاه اینترنتی دیگر این 10هزار را به 100هزار قلم کالا افزایش دهد.
باتوجه به حجم سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌هایی که یک کسب‌وکار برای خود ایجاد می‌کند محدودیتی که بسیاری از کسب‌وکارها دارند را از بین می‌برد.


هزینه‌ی پایین!
بنظر شما تأسیس فروشگاه اینترنتی‌ای که زیرساخت مجازی دارد گران‌تر است یا فروشگاهی فیزیکی؟!
شما برای راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی هزینه‌ّهایی از جمله مکان(اجاره یا خرید و...)، نیروی انسانی، آب، برق، گاز، مالیات و... را بپردازید که این خودش به تنهایی یک بار مالی سنگین به مدیر کسب‌وکار تحمیل می‌کند. در حالی که در یک فروشگاه اینترنتی تنها هزینه‌هایش هاست(Host)، دامنه و هزینه‌های ورود اطلاعات یا تولید محتوایی که داخل فروشگاه اینترنتی صورت می‌گیرد. عملاً باتوجه به مزیت فروشگاه‌های اینترنتی، قدرت رقابت بیشتری را با فروشگاه‌های فیزیکی دارند.
یعنی یک کالایی که به صورت کاملا مشابه در یک فروشگاه اینترنتی یا در یک فروشگاه فیزیکی به فروش می‌رسد خواهیم دید که قیمت‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی پایین‌تر هستند و حاشیه سودی که فروشگاه اینترنتی از فروش این کالا بدست می‌آورند به مراتب بالاتر از حاشیه سودی هستش که در یک فروشگاه فیزیکی به دست خواهد آمد.


فروش کالاهای ناموجود!
مزیت دیگری که وجود دارد این است‌که در فروشگاه‌های اینترنتی حتی کالاهایی که هنوز وارد فروشگاه نشده یا کالاهایی که اصلاً ما موجود در انبار نداریم هم عرضه کنیم و بعد متناسب با سفارشی که مشتری می‌دهد تأمین کالا را انجام دهیم. یعنی با اینکه آن محصول موجود نیست اما آن را فروخته و پس‌از فروش، تازه کالا را از تأمین‌کننده تهیه می‌کنیم. عملاً خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از این تکنیک به‌شدت حجم کالاهای عرضه شده در فروشگاه را از طریق تأمین‌کنندگانی که به این فروشگاه اینترنتی متصل هستند را افزایش می‌دهند؛ این به این معنی است که بدون پرداخت هزینه‌ای شما هم کالا و هم انبار کالا می‌خرید.
عملاً این با متصل شدن به انبار تأمین‌کنندگان و سفارش مستقیمی که تو فروشگاه اینترنتی دریافت می‌شود را برای تأمین‌کننده ارسال کرده و تامین‌کننده کالا را برای مصرف‌کننده ارسال می‌کند. خب.. این هم یکی از بزرگترین مزیت‌های ارتباطی هستش که وجود دارد.


فروش حتی در خواب!
فروشگاه‌های فیزیکی در یک بازهٔ زمانی مشخصی فعالیت می‌کنند؛ برای مثال از 9صبح تا 10شب. خب چقدر باز هستند؟ حدوداً 12 الی 13ساعت، تازه بدون وقفه(خوردن ناهار و شام و استراحت کردن). این در حالی است که یک فروشگاه اینترنتی 24ساعته فعالیت ‌می‌کند بدون هیچ دغدغه‌ای. حتی ممکن است شما در خواب باشید و از خواب‌‌های رنگی لذت ببرید اما مشتری‌ای وارد فروشگاه اینترنتی شما شده و محصول مورد علاقه‌ی خود را خریداری می‌کند.
عملاً با این مزیت، کارایی فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی به‌شدت بالاتر خواهد رفت.


فروشگاه در اینجا فروش در آنجا!
در فروشگاه‌‌های فیزیکی فروش محدودیت دارد. یعنی چه؟ یعنی چون فروشگاه در یک مکان فیزیکی قرار دارد(مانند شهر،منطقه، خیابان و...) فروشش هم مختص همان منطقه است و اگر هم خیلی خوب عمل کند باز فقط مشتریان همان جا را جذب کرده است اگر دیگر خیلی ترکانده باشد نهایتاً کل مخاطبان آن شهر را مشتری خود کرده باشد که تقریباً 100هزار تا 200هزار نفر مشتری(تقریباً غیرممکن) هستش. اما این درحالی است که یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند باتوجه به نوع و تنوع محصولی که دارد کل مخاطبان یک کشور را جذب کند. امروزه برخی فروشگاه‌هایی هستند که کالاهای خود را در کل جهان عرضه می‌کنند.

اگر دقت کرده باشید در فروشگاه‌های فیزیکی برای جذب مشتری از دکوراسیون و وسایل تزئینی استفاده می‌کنند تا مشتریان را جذب کنند و این به فروش محصولات کمک می‌کند. اما می‌دانستید که فروشگاه اینترنتی هم ابزارهایی دارد تا مشتری خودش را جذب کند؟ باشگاه مشتریان یکی از همان ابزارهایی است که به فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند تا فروش آن محصول خیلی راحت‌تر، سریعتر و با قیمت بهتری به فروش برسد. علاوه بر آن مشتری را وفادار به شما می‌کند.
چطور و چگونه؟!
خب مشتری با متصل شدن به باشگاه مشتریان از امکاناتی مانند سبدکالا، سیستم امتیازدهی، بن‌های تخفیف، سیستم‌های نظرسنجی، معرفی مشتری(مشتری شما با معرفی افراد دیگر به کسب‌وکار شما، جایزه دریافت کند) و... بهره می‌برد.
علاوه بر آن باشگاه مشتریان با فروشگاه اینترنتی شما یکپارچه شده و می‌توانید از یک پایگاه داده‌ی وسیع که شامل انبار، سیستم فروش، سیستم قیمت‌گذاری کالاها و... است بهره ببرید.
برای مثال زمانی که مشتری مراجعه می‌کند با توجه به موجود بودن کالا، سبد کالا تشکیل شده یا بر اساس آخرین قیمت‌هایی که وجود دارد بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی با سیاست‌گذاری چند مدل فروش، هم فروش و خرده‌فروشی‌شان را با مشتری انجام می‌دهند و هم عمده‌فروشی و فروش به مشتریان عمده را. در این نوع فروشگاه‌ها وقتی که مشتری وارد می‌شود باتوجه به هوشمندی‌ای که در فروشگاه اینترنتی وجود دارد مشتری شناسایی شده و اگر مشتری عمده باشد قیمت‌هایی که به او نشان داده می‌شود قیمت‌های همکار می‌باشد. اگر هم اِندیوزر(End user) یا مصرف‌کنندهٔ نهایی باشد پس‌از تشخیص قیمت‌هایی که نمایش داده می‌شوند بر اساس قیمت‌های مصرف‌کنندهٔ نهایی تنظیم خواهند شد.

حتی ترکیب باشگاه مشتریان و فروشگاه اینترنتی ابزار قدرتمندی را می‌سازند که این امکان را ایجاد می‌کند که ما رتبه‌بندی مشتریان را هم در تخفیف‌هایی که به مشتریان می‌دهیم لحاظ کنیم
یعنی مشتری وقتی وارد شود باتوجه به اینکه مشتری برنزی هستش 5٪ تخفیف می‌گیرد و همین مشتری بعد از تکرار خرید تبدیل می‌شود به مشتری طلایی و در طبقهٔ مشتریان طلایی در خریدهای بعدی سیستم به صورت هوشمند به او 10٪ تخفیف می‌دهد. تشخیص یا سِگمِنت(Segment) کردن مشتریان هم جزو وضعیت‌های فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد نتیجه‌ی نهایی این هستش که تمام کسب‌وکارهایی که در کل جهان حتی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته فعالیت می‌کنند از فعال کردن فروشگاه اینترنتی بی‌نیاز نیستند و حتماً باید این را در دستور کار خودشان قرار دهند حالا ممکن است این فروشگاه اینترنتی در حوزه‌ی کیف و کفش و پوشاک و مواد غذایی باشد یا ممکن است در حوزه‌ی خدمات و ارائه‌ی سرویس‌های متفاوتی که جنبه‌ی خدماتی دارد این کار را انجام دهد ماحصل بحث ما در این مقاله این هستش که هر مجموعه‌ای متناسب با نیاز خودش باید یک فروشگاه اینترنتی را فعال کند و ترجیحاً اگر این فروشگاه اینترنتی به باشگاه مشتریان و نرم‌افزارCRM و حتی با نرم‌افزار حسابداری و انبار به صورت یکپارچه متصل باشد قطعاً هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی این سیستم را افزایش خواهد داد.
فروشگاه اینترنتی شامل زیرساخت یا پلتفرم مبتنی بر اینترنت و وب هستش که امکان زیرساخت فروش کالا و خدمات را بدون در نظر گرفتن موقعیت مکان و زمان فراهم می‌کند.

ازجمله مزیت‌های فروشگاه اینترنتی؛ دسترسی بسیار آسان و سریع مخاطب به فروشگاه اینترنتی است. کاهش هزینه‌ها نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی. امکان تبلیغات یا بازاریابی‌های هوشمند و هدفمند از طریق فروشگاه‌های اینترنتی به سادگی وجود دارد. به راحتی می‌توان روی هر کالا اطلاعات و آگاهی مشتری رو بالا برد از طریق ارائه متن فیلم یا کاتالوگ های دیجیتال حتی نظرات مشتریان هم ذیل هر کالا میتونه به تصمیم سازی مشتریان کمک بکنه انواع روش های پرداخت در فروشگاه های اینترنتی به سادگی قابل مدیریت می‌باشد.

در فروشگاه اینترنتی امکان مقایسهٔ کالاها و خدمات با همدیگر وجود دارد. یعنی یک خریدار می‌تواند در یک زمان و سر وقت و در یک فضای آرام در منزل خودش خیلی شیک و مجلسی کالاها رو کنار هم لیست کرده و از لحاظ ویژگی‌هایی هر محصول را با هم مقایسه کند. حتی در فروشگاه‌های اینترنتی امکان مقایسهٔ یک کالا با برندهای مختلف نیز وجود دارد یعنی عملاً مجموعه‌ای از برندها قادرند کالاهای خودشان را در کنار هم عرضه کنند و این مقایسه، تصمیم‌گیری را برای مشتریان دقیق‌تر خواهد کرد.


مقایسهٔ چند فروشگاه اینترنتی موفق در سطح دنیا
1- یکی از موفق‌ترین فروشگاه‌ها، فروشگاه آمازون(Amazon) است که در سال1994 تأسیس شده و کالاها و خدماتی که آنجا عرضه می‌شود بیشتر مبتنی بر کتاب، کالاهای الکترونیک، پوشاک غذا و... با تنوع بسیار بالا وجود دارد. یکی از مهمترین مزیت‌های آمازون این است که ساختار فروش توسط فروشندگان شخص ثالث یا تأمین‌کنندگان را فراهم کرده‌است. به عبارت دیگر بخش عمده‌ای از کالاهایی که در آمازون فروخته می‌شوند تأمین‌کننده‌ی خود آمازون نیست و توسط تأمین‌کنندگان دیگر عرضه می‌شود.

2- یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی موفق در سطح دنیا علی‌بابا است. این فروشگاه اینترنتی در سال1999 تأسیس شده و با 2رویکرد عمده‌فروشی و خرده‌فروشی فعالیت می‌کند. یعنی شما قادرید برای تهیهٔ کالا به صورت خرده‌فروشی یا حتی به صورت عمده‌فروشی خرید کنید. تأمین‌کنندگان یا تولیدکنندگان کالاها برای تأمین کالاهای خود به صورت عمده از این پلتفرم به اصطلاح بسیار فعال و قدرتمند استفاده می‌کنند. همچنین این پلتفرم در چین فعالیت می‌کند.

3- فروشگاه اینترنتی ای‌بِی(Ebay) در سال1995 تأسیس شده و در زمینهٔ محصولات الکترونیک، لوازم منزل، کلکسیون‌ها، پوشاک فعالیت می‌کند. همچنین در سایت ای‌بی امکان خرید و فروش به صورت همزمان وجود دارد و از طریق مزایده این کار را بیشتر انجام می‌دهند. یک تفاوتی که سایت ای‌بی دارد این است که امکان فروش کالاهای دستِ دوم نیز در آن وجود دارد.

4- فروشگاه وال‌مارت(Walmart) یکی از فروشگاه‌هایی است که در سال1962 فروشگاه فیزیکی خودش را تأسیس کرد و در سال، 2هزار فروشگاه آنلاین خودش راه‌اندازی کرد. یک نمونه‌ی موفق از فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند فروشگاه‌های وال‌مارت باشد که از پشتوانه‌ی فروشگاه‌های فیزیکی خودش که یک چیزی حدود 4سال قبل‌از تأسیس فروشگاه‌های اینترنتی انجام شده بود با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین توسعه‌ی خودش را افزایش داد.


فروشگاه‌های اینترنتی موفق در ایران
1- بهترین فروشگاه اینترنتی در ایران دیجی‌کالا است. که سال2006 تأسیس شده و در این فروشگاه، تأمین‌کنندگان قادرند کالاهای خودشان را در آن باتوجه به کنترل‌پنلی که به آن‌ها اختصاص داده شده عرضه کنند. البته خود دیجی‌کالا هم انبارهای متعددی دارد که کالاهایش را از طریق این پلتفرم به مشتریانش عرضه می‌کند. همچنین تعداد کالاهایی که دیجی‌کالا در سال1400 براساس آمارهایی که خودش منتشر کرده یک چیزی حدود 4/5میلیون کالا توی این سایت در سال1400عرضه شده و در پرفروش‌ترین روزشان بیش‌از یک میلیون کالا را توانستند سفارش بگیرند.

2- فروشگاه دیگری که در ایران درحال فعالیت است، فروشگاه بامیلو است. که در سال2014 تأسیس شده و در بامیلو، فروشندگان امکان ایجاد غرفه و عرضهٔ محصولات خودشان را نیز دارند. مدل این فروشگاه یک مارکت پِلِیس(Market Place) یا بازارگاه است.

3- یک فروشگاه اینترنتی دیگر که با پلتفرم اسنپ لینک شد، اسنپ مارکت است. که در سال2018 راه‌اندازی شد. روی فروش محصولات سوپر مارکتی اسنپ باتوجه به ویژگی حمل کالا که شبکهٔ حمل نسبتاً گسترده‌ای را ایجاد کرده توانسته است به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های محلات لینک شود و کالاهای آن را در یک فروشگاه اینترنتی عرضه کند. ارائهً این مزیت که در حمل کالا در اسنپ مارکت ایجاد شد باعث شد استقبال نسبتاً زیادی صورت بگیرد.

این روش، یکی از روش‌های افزایش فروش است اگر می‌خواهید به انبوهی از مقالات افزایش فروش دسترسی پیدا کنید روی اینجا کلیک کنید.

افزایش فروش با استفاده از فروشگاه اینترنتی

.
فروشگاه اینترنتی چیست؟
فروشگاه اینترنتی عبارت است از زیرساخت فروش کالا یا خدمات به صورت آنلاین به مشتریان.
در فروشگاه اینترنتی مزیت‌هایی نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی وجود دارد که وقتی آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم عملاً تصمیم‌گیری صحیح‌تری را بدنبال خواهیم داشت.
البته خیلی از کسب‌وکارها نیز هستند که قید راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی را زده و فقط راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
اما فروشگاه اینترنتی یک ویژگی‌هایی دارد که به اختصار سراغ آن‌ها می‌رویم...

یک فروشگاه اینترنتی امکان معرفی کالا و خدمات به صورت آنلاین و در لحظه را دارد؛ یعنی شما به محض اینکه یک کالای جدیدی وارد فروشگاه می‌کنید یا قیمت کالا به هر نحوی تغییر می‌کند شما قادر به تغییر کلیه‌ی قیمت‌ها، موجودی کالاها و هر نوع بروزرسانی دیگر در لحظه هستید. این به این معناست که مشتریان فروشگاه اینترنتی می‌توانند در لحظه از موجودی یا از قیمت کالا مطلع شوند که این کار در فروشگاه‌های فیزیکی معمولاً به سختی صورت می‌گیرد. برای مثال در فروشگاه‌های فیزیکی تغییر برچست‌های کاغذی الصاق‌شده بر روی کالاها به راحتی قابل تغییر نمی‌باشند.


فضای نامحدود!
یکی از مزیت‌های بزرگ فروشگاه اینترنتی نامحدود بودن فضاست؛ شما بدون هیچ دغدغه‌ای هر محصولی با هر تنوعی را می‌توانید به فروشگاه خود اضافه کنید. این در حالی است که فروشگاه‌های فیزیکی بدلیل کمبود فضا نمی‌توانند هر محصولی با هر ابعادی را وارد فروشگاه خود کنند؛ برای مثال شما در یک فروشگاه اینترنتی ممکن است از 1000قلم کالا رونمایی کنید و 1000قلم کالا را در معرض دید مخاطبان قرار دهید، حتی یک فروشگاه اینترنتی دیگر باتوجه به زیرساخت‌هایی که برای خودش ایجاد کرده، می‌تواند این 1000کالا را به 10هزار کالا افزایش داده و حتی حتی یک فروشگاه اینترنتی دیگر این 10هزار را به 100هزار قلم کالا افزایش دهد.
باتوجه به حجم سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌هایی که یک کسب‌وکار برای خود ایجاد می‌کند محدودیتی که بسیاری از کسب‌وکارها دارند را از بین می‌برد.


هزینه‌ی پایین!
بنظر شما تأسیس فروشگاه اینترنتی‌ای که زیرساخت مجازی دارد گران‌تر است یا فروشگاهی فیزیکی؟!
شما برای راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی هزینه‌ّهایی از جمله مکان(اجاره یا خرید و...)، نیروی انسانی، آب، برق، گاز، مالیات و... را بپردازید که این خودش به تنهایی یک بار مالی سنگین به مدیر کسب‌وکار تحمیل می‌کند. در حالی که در یک فروشگاه اینترنتی تنها هزینه‌هایش هاست(Host)، دامنه و هزینه‌های ورود اطلاعات یا تولید محتوایی که داخل فروشگاه اینترنتی صورت می‌گیرد. عملاً باتوجه به مزیت فروشگاه‌های اینترنتی، قدرت رقابت بیشتری را با فروشگاه‌های فیزیکی دارند.
یعنی یک کالایی که به صورت کاملا مشابه در یک فروشگاه اینترنتی یا در یک فروشگاه فیزیکی به فروش می‌رسد خواهیم دید که قیمت‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی پایین‌تر هستند و حاشیه سودی که فروشگاه اینترنتی از فروش این کالا بدست می‌آورند به مراتب بالاتر از حاشیه سودی هستش که در یک فروشگاه فیزیکی به دست خواهد آمد.


فروش کالاهای ناموجود!
مزیت دیگری که وجود دارد این است‌که در فروشگاه‌های اینترنتی حتی کالاهایی که هنوز وارد فروشگاه نشده یا کالاهایی که اصلاً ما موجود در انبار نداریم هم عرضه کنیم و بعد متناسب با سفارشی که مشتری می‌دهد تأمین کالا را انجام دهیم. یعنی با اینکه آن محصول موجود نیست اما آن را فروخته و پس‌از فروش، تازه کالا را از تأمین‌کننده تهیه می‌کنیم. عملاً خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از این تکنیک به‌شدت حجم کالاهای عرضه شده در فروشگاه را از طریق تأمین‌کنندگانی که به این فروشگاه اینترنتی متصل هستند را افزایش می‌دهند؛ این به این معنی است که بدون پرداخت هزینه‌ای شما هم کالا و هم انبار کالا می‌خرید.
عملاً این با متصل شدن به انبار تأمین‌کنندگان و سفارش مستقیمی که تو فروشگاه اینترنتی دریافت می‌شود را برای تأمین‌کننده ارسال کرده و تامین‌کننده کالا را برای مصرف‌کننده ارسال می‌کند. خب.. این هم یکی از بزرگترین مزیت‌های ارتباطی هستش که وجود دارد.


فروش حتی در خواب!
فروشگاه‌های فیزیکی در یک بازهٔ زمانی مشخصی فعالیت می‌کنند؛ برای مثال از 9صبح تا 10شب. خب چقدر باز هستند؟ حدوداً 12 الی 13ساعت، تازه بدون وقفه(خوردن ناهار و شام و استراحت کردن). این در حالی است که یک فروشگاه اینترنتی 24ساعته فعالیت ‌می‌کند بدون هیچ دغدغه‌ای. حتی ممکن است شما در خواب باشید و از خواب‌‌های رنگی لذت ببرید اما مشتری‌ای وارد فروشگاه اینترنتی شما شده و محصول مورد علاقه‌ی خود را خریداری می‌کند.
عملاً با این مزیت، کارایی فروشگاه اینترنتی نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی به‌شدت بالاتر خواهد رفت.


فروشگاه در اینجا فروش در آنجا!
در فروشگاه‌‌های فیزیکی فروش محدودیت دارد. یعنی چه؟ یعنی چون فروشگاه در یک مکان فیزیکی قرار دارد(مانند شهر،منطقه، خیابان و...) فروشش هم مختص همان منطقه است و اگر هم خیلی خوب عمل کند باز فقط مشتریان همان جا را جذب کرده است اگر دیگر خیلی ترکانده باشد نهایتاً کل مخاطبان آن شهر را مشتری خود کرده باشد که تقریباً 100هزار تا 200هزار نفر مشتری(تقریباً غیرممکن) هستش. اما این درحالی است که یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند باتوجه به نوع و تنوع محصولی که دارد کل مخاطبان یک کشور را جذب کند. امروزه برخی فروشگاه‌هایی هستند که کالاهای خود را در کل جهان عرضه می‌کنند.

اگر دقت کرده باشید در فروشگاه‌های فیزیکی برای جذب مشتری از دکوراسیون و وسایل تزئینی استفاده می‌کنند تا مشتریان را جذب کنند و این به فروش محصولات کمک می‌کند. اما می‌دانستید که فروشگاه اینترنتی هم ابزارهایی دارد تا مشتری خودش را جذب کند؟ باشگاه مشتریان یکی از همان ابزارهایی است که به فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند تا فروش آن محصول خیلی راحت‌تر، سریعتر و با قیمت بهتری به فروش برسد. علاوه بر آن مشتری را وفادار به شما می‌کند.
چطور و چگونه؟!
خب مشتری با متصل شدن به باشگاه مشتریان از امکاناتی مانند سبدکالا، سیستم امتیازدهی، بن‌های تخفیف، سیستم‌های نظرسنجی، معرفی مشتری(مشتری شما با معرفی افراد دیگر به کسب‌وکار شما، جایزه دریافت کند) و... بهره می‌برد.
علاوه بر آن باشگاه مشتریان با فروشگاه اینترنتی شما یکپارچه شده و می‌توانید از یک پایگاه داده‌ی وسیع که شامل انبار، سیستم فروش، سیستم قیمت‌گذاری کالاها و... است بهره ببرید.
برای مثال زمانی که مشتری مراجعه می‌کند با توجه به موجود بودن کالا، سبد کالا تشکیل شده یا بر اساس آخرین قیمت‌هایی که وجود دارد بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی با سیاست‌گذاری چند مدل فروش، هم فروش و خرده‌فروشی‌شان را با مشتری انجام می‌دهند و هم عمده‌فروشی و فروش به مشتریان عمده را. در این نوع فروشگاه‌ها وقتی که مشتری وارد می‌شود باتوجه به هوشمندی‌ای که در فروشگاه اینترنتی وجود دارد مشتری شناسایی شده و اگر مشتری عمده باشد قیمت‌هایی که به او نشان داده می‌شود قیمت‌های همکار می‌باشد. اگر هم اِندیوزر(End user) یا مصرف‌کنندهٔ نهایی باشد پس‌از تشخیص قیمت‌هایی که نمایش داده می‌شوند بر اساس قیمت‌های مصرف‌کنندهٔ نهایی تنظیم خواهند شد.

حتی ترکیب باشگاه مشتریان و فروشگاه اینترنتی ابزار قدرتمندی را می‌سازند که این امکان را ایجاد می‌کند که ما رتبه‌بندی مشتریان را هم در تخفیف‌هایی که به مشتریان می‌دهیم لحاظ کنیم
یعنی مشتری وقتی وارد شود باتوجه به اینکه مشتری برنزی هستش 5٪ تخفیف می‌گیرد و همین مشتری بعد از تکرار خرید تبدیل می‌شود به مشتری طلایی و در طبقهٔ مشتریان طلایی در خریدهای بعدی سیستم به صورت هوشمند به او 10٪ تخفیف می‌دهد. تشخیص یا سِگمِنت(Segment) کردن مشتریان هم جزو وضعیت‌های فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد نتیجه‌ی نهایی این هستش که تمام کسب‌وکارهایی که در کل جهان حتی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته فعالیت می‌کنند از فعال کردن فروشگاه اینترنتی بی‌نیاز نیستند و حتماً باید این را در دستور کار خودشان قرار دهند حالا ممکن است این فروشگاه اینترنتی در حوزه‌ی کیف و کفش و پوشاک و مواد غذایی باشد یا ممکن است در حوزه‌ی خدمات و ارائه‌ی سرویس‌های متفاوتی که جنبه‌ی خدماتی دارد این کار را انجام دهد ماحصل بحث ما در این مقاله این هستش که هر مجموعه‌ای متناسب با نیاز خودش باید یک فروشگاه اینترنتی را فعال کند و ترجیحاً اگر این فروشگاه اینترنتی به باشگاه مشتریان و نرم‌افزارCRM و حتی با نرم‌افزار حسابداری و انبار به صورت یکپارچه متصل باشد قطعاً هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی این سیستم را افزایش خواهد داد.
فروشگاه اینترنتی شامل زیرساخت یا پلتفرم مبتنی بر اینترنت و وب هستش که امکان زیرساخت فروش کالا و خدمات را بدون در نظر گرفتن موقعیت مکان و زمان فراهم می‌کند.

ازجمله مزیت‌های فروشگاه اینترنتی؛ دسترسی بسیار آسان و سریع مخاطب به فروشگاه اینترنتی است. کاهش هزینه‌ها نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی. امکان تبلیغات یا بازاریابی‌های هوشمند و هدفمند از طریق فروشگاه‌های اینترنتی به سادگی وجود دارد. به راحتی می‌توان روی هر کالا اطلاعات و آگاهی مشتری رو بالا برد از طریق ارائه متن فیلم یا کاتالوگ های دیجیتال حتی نظرات مشتریان هم ذیل هر کالا میتونه به تصمیم سازی مشتریان کمک بکنه انواع روش های پرداخت در فروشگاه های اینترنتی به سادگی قابل مدیریت می‌باشد.

در فروشگاه اینترنتی امکان مقایسهٔ کالاها و خدمات با همدیگر وجود دارد. یعنی یک خریدار می‌تواند در یک زمان و سر وقت و در یک فضای آرام در منزل خودش خیلی شیک و مجلسی کالاها رو کنار هم لیست کرده و از لحاظ ویژگی‌هایی هر محصول را با هم مقایسه کند. حتی در فروشگاه‌های اینترنتی امکان مقایسهٔ یک کالا با برندهای مختلف نیز وجود دارد یعنی عملاً مجموعه‌ای از برندها قادرند کالاهای خودشان را در کنار هم عرضه کنند و این مقایسه، تصمیم‌گیری را برای مشتریان دقیق‌تر خواهد کرد.


مقایسهٔ چند فروشگاه اینترنتی موفق در سطح دنیا
1- یکی از موفق‌ترین فروشگاه‌ها، فروشگاه آمازون(Amazon) است که در سال1994 تأسیس شده و کالاها و خدماتی که آنجا عرضه می‌شود بیشتر مبتنی بر کتاب، کالاهای الکترونیک، پوشاک غذا و... با تنوع بسیار بالا وجود دارد. یکی از مهمترین مزیت‌های آمازون این است که ساختار فروش توسط فروشندگان شخص ثالث یا تأمین‌کنندگان را فراهم کرده‌است. به عبارت دیگر بخش عمده‌ای از کالاهایی که در آمازون فروخته می‌شوند تأمین‌کننده‌ی خود آمازون نیست و توسط تأمین‌کنندگان دیگر عرضه می‌شود.

2- یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی موفق در سطح دنیا علی‌بابا است. این فروشگاه اینترنتی در سال1999 تأسیس شده و با 2رویکرد عمده‌فروشی و خرده‌فروشی فعالیت می‌کند. یعنی شما قادرید برای تهیهٔ کالا به صورت خرده‌فروشی یا حتی به صورت عمده‌فروشی خرید کنید. تأمین‌کنندگان یا تولیدکنندگان کالاها برای تأمین کالاهای خود به صورت عمده از این پلتفرم به اصطلاح بسیار فعال و قدرتمند استفاده می‌کنند. همچنین این پلتفرم در چین فعالیت می‌کند.

3- فروشگاه اینترنتی ای‌بِی(Ebay) در سال1995 تأسیس شده و در زمینهٔ محصولات الکترونیک، لوازم منزل، کلکسیون‌ها، پوشاک فعالیت می‌کند. همچنین در سایت ای‌بی امکان خرید و فروش به صورت همزمان وجود دارد و از طریق مزایده این کار را بیشتر انجام می‌دهند. یک تفاوتی که سایت ای‌بی دارد این است که امکان فروش کالاهای دستِ دوم نیز در آن وجود دارد.

4- فروشگاه وال‌مارت(Walmart) یکی از فروشگاه‌هایی است که در سال1962 فروشگاه فیزیکی خودش را تأسیس کرد و در سال، 2هزار فروشگاه آنلاین خودش راه‌اندازی کرد. یک نمونه‌ی موفق از فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند فروشگاه‌های وال‌مارت باشد که از پشتوانه‌ی فروشگاه‌های فیزیکی خودش که یک چیزی حدود 4سال قبل‌از تأسیس فروشگاه‌های اینترنتی انجام شده بود با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین توسعه‌ی خودش را افزایش داد.


فروشگاه‌های اینترنتی موفق در ایران
1- بهترین فروشگاه اینترنتی در ایران دیجی‌کالا است. که سال2006 تأسیس شده و در این فروشگاه، تأمین‌کنندگان قادرند کالاهای خودشان را در آن باتوجه به کنترل‌پنلی که به آن‌ها اختصاص داده شده عرضه کنند. البته خود دیجی‌کالا هم انبارهای متعددی دارد که کالاهایش را از طریق این پلتفرم به مشتریانش عرضه می‌کند. همچنین تعداد کالاهایی که دیجی‌کالا در سال1400 براساس آمارهایی که خودش منتشر کرده یک چیزی حدود 4/5میلیون کالا توی این سایت در سال1400عرضه شده و در پرفروش‌ترین روزشان بیش‌از یک میلیون کالا را توانستند سفارش بگیرند.

2- فروشگاه دیگری که در ایران درحال فعالیت است، فروشگاه بامیلو است. که در سال2014 تأسیس شده و در بامیلو، فروشندگان امکان ایجاد غرفه و عرضهٔ محصولات خودشان را نیز دارند. مدل این فروشگاه یک مارکت پِلِیس(Market Place) یا بازارگاه است.

3- یک فروشگاه اینترنتی دیگر که با پلتفرم اسنپ لینک شد، اسنپ مارکت است. که در سال2018 راه‌اندازی شد. روی فروش محصولات سوپر مارکتی اسنپ باتوجه به ویژگی حمل کالا که شبکهٔ حمل نسبتاً گسترده‌ای را ایجاد کرده توانسته است به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های محلات لینک شود و کالاهای آن را در یک فروشگاه اینترنتی عرضه کند. ارائهً این مزیت که در حمل کالا در اسنپ مارکت ایجاد شد باعث شد استقبال نسبتاً زیادی صورت بگیرد.

این روش، یکی از روش‌های افزایش فروش است اگر می‌خواهید به انبوهی از مقالات افزایش فروش دسترسی پیدا کنید روی اینجا کلیک کنید.

1 نظر

  1. f.gh 1403/03/30

    مقالهٔ بسیار مفید و جامعی بود. تشکر از شما🙏👌🌹

    • محمدعلی متشکر 1403/03/30

      سپاس از شما.


یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .