30 روز تست رایگان ، همین حالا دانلود کن
باشگاه مشتریان چیست و چرا برای کسب‌وکار اهمیت دارد؟

باشگاه مشتریان چیست و چرا برای کسب‌وکار اهمیت دارد؟

1403/06/24 - نویسنده : باشگاه مشتریان سجاک

عضو باشگاه مشتریان هستید؟! آیا خدمات خاصی از یک شرکت حسابداری یا فروشگاه مواد غذایی یا نمایشگاه اتومبیل دریافت می‌کنید؟ آیا پیرایشگاه محل زندگی شما به اعضای هر ماه اصلاح سر و صورت به شما هدیه می‌دهد؟ آیا به ازای خرید یک انگشتر طلا از جواهر فروشی بازار اعتبار برای خرید بعدی دریافت می‌کنید؟ اگر جواب این سوالات «آری» است، پس شما عضو باشگاه مشتریان هستید. ولی چرا فروشگاه‌ها و به طول کلی هر کسب‌وکاری که برنامه برای موفقیت دارد از باشگاه مشتریان استفاده می‌کند

باشگاه مشتریان چیست و چرا برای کسب و کار اهمیت دارد؟

در دنیای امروزه با گسترش و پیشرفت کسب و کارها و برند ها در حوزه های مختلف، بازار های رقابتی به شدت حاکم شده اند و نیازمند نوآوری، خلاقیت و روش های راهبردی دقیق برای بقاء و رقابت با یکدیگر هستند. از این جهت کسب و کارها و برند ها در پی ارتباط و تعاملات قوی و نزدیک با مشتریان خود می باشند تا با جلب رضایت مشتریان، آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند، چراکه جذب مشتری جدید برای کسب و کار دارای هزینه ی بالاتری نسبت به حفظ مشتریان قدیمی و وفادار می باشد. از طرفی حفظ مشتریان و تبدیل نمودن آن ها به مشتریان وفادار نیز از بزگترین چالش های کسب و کار ها و برند ها می باشد که در این راستا ابزارها و روش های متعددی وجود دارد و می تواند به کسب و کارها و برندها در این چالش کمک نماید.

یکی از پرکاربردترین، مهم ترین و تأثیرگذارترین این ابزارها، باشگاه مشتریان می باشد که کسب و کارهای دور اندیش و حرفه ای از آن به عنوان یکی از راه ها و ابزارهای مؤثر در تقویت تعامل و ارتباط با مشتریان و همچنین وفادار نمودن آن ها استفاده می نمایند. کسب و کار ها با ایجاد باشگاه مشتریان و ارائه ی خدمات، تخفیف های ویژه و سایر مزایا به مشتریان، در پی جلب رضایت آن ها و در نهایت وفاداری و بازگشت مجدد آن ها برای خرید کالا یا خدمات هستند. حال با توجه به ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان در کسب و کارها، در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به بررسی چیستی باشگاه مشتریان، تاریخچه ی آن و نیز دلایل ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کار پرداخته است.

در ادامه به مختصر به تعریف باشگاه مشتریان پرداخته می شود.

تعریف باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان (customer club) که به آن باشگاه وفاداری نیز گفته می شود، مجموعه ای از تکنیک ها، برنامه ها و استراتژی هایی است که توسط برند ها و کسب و کار ها طراحی و برنامه ریزی شده تا تعامل و ارتباط های میان برند یا کسب و کار با مشتریان خود بهبود یابد و باعث ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برند و کسب و کار خود گردد و یا به عبارتی باشگاه مشتریان گروهی از مشتریان وفادار می باشند که با برند و کسب و کار تعاملات و ارتباطات عمیقی دارند. هدف نهایی از ایجاد باشگاه مشتریان را می توان افزایش فروش، افزایش سود آوری، جلب رضایت مشتریان و در نهایت وفاداری آن ها دانست که این اهداف باعث شده تا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل شود. باشگاه مشتریان با ارائه ی پیشنهاد های خاص، خدمات ویژه، تخفیف ها و همچنین امتیازات متنوع به مشتریان، آن ها را به بازگشت و خرید های مجدد ترغیب می کند که در نهایت این امر باعث وفاداری مشتری و به دنبال آن افزایش فروش و سودآوری برای کسب و کار می شود.

نحوه ی عضویت در باشگاه مشتریان بدین گونه است که مشتریان با ثبت اطلاعات شخصی خود در باشگاه مشتریان، یک کد عضویت و یا شناسه ی مخصوص به خود را دریافت می نمایند و می توانند به هنگام خرید مجدد از آن استفاده نمایند. در بخش بعد، تاریخچه ی کوتاهی از باشگاه مشتریان توسط باشگاه مشتریان سجاک بیان می گردد.

تاریخچه ی باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان یا برنامه های وفاداری مشتریان، ابزار و سیستم هایی هستند که به جهت تشویق و حفظ مشتریان وفادار توسط کسب و کارها و برند ها طراحی می شوند. مفهوم باشگاه مشتریان در 1970 میلادی، زمانی که شرکت های هواپیمایی به دنبال راه حلی برای حفظ مشتریان و وفاداری آن ها بودند، با برنامه ی پرواز AAdvantage در خطوط هواپیمایی آمریکا آغاز گردید، به نحوی که مسافران توانستند با مایلز های هواپیمایی خود از مزایای متنوعی بهره مند گردند که یکی از آن ها معاوضه با بلیط جدید بود. با رشد و گسترس تکنولوژی، ظهور اینترنت و ... در دهه های 1980 و 1990 میلادی باشگاه مشتریان وارد دوره ی جدیدی شدند و بسیاری از کسب و کارها با ایجاد باشگاه مشتریان پرداختند. امروزه نیز باشگاه مشتریان نه تنها ابزارهای حفظ و وفاداری مشتری هستند، بلکه یکی از اجزای اصلی بازاریابی و به طور کلی کسب و کار ها به شمار می روند.

با توجه به سیر تکاملی باشگاه مشتریان از گذشته تا به امروز، در ادامه به دلایل ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها می پردازیم.

دلایل ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کار

همان طور که در بخش های قبل بیان گردید، باشگاه مشتریان یا همان باشگاه وفاداری امروزه برای کسب و کارها و برند ها دارای اهمیت بالایی می باشد که ایجاد تعامل و ارتباط نزدیک برای مدت طولانی میان مشتری و برند و کسب و کار را به دنبال دارد و علاوه بر آن باعث موفقیت کسب و کار و برند و نیز پیشی گرفتن از سایر رقبا می شود. برخی از دلایل اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها به شرح ذیل می باشند.

حفظ مشتری و به دنبال آن افزایش وفاداری مشتری

کسب و کار ها می توانند از طریق باشگاه مشتریان با ارائه ی مزایا، خدمات و تخفیفات ویژه به مشتریان خود، حس وفاداری در آن ها را ایجاد کرده و مشتری را به خرید مجدد و بازگشت به کسب و کار و برند تشویق نمایند.

تعامل و ارتباط نزدیک با مشتری

وجود مزایا، تخفیف ها، امتیازها و ... در باشگاه مشتریان باعث افزایش تعامل و ارتباط میان مشتری و کسب و کار یا برند می شود.

کاهش هزینه های جذب مشتری

هزینه های مربوط به جذب مشتری بسیار بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی و فعلی می باشد و از این جهت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جمع آوری داده ها و اطلاعات مشتریان

جمع آوری اطلاعات و داده های مربوط به مشتریان و رفتار و الگوهای خرید آن ها توسط باشگاه مشتریان، برای کسب و کارها این امکان را فراهم می کند تا از علایق و ترجیحات مشتریان درک بهتری داشته باشند و در نهایت رضایت و وفاداری مشتری را در پی داشته باشد.

برخی دیگر از دلایل اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها عبارت اند از:

  • افزایش شناخت برند و کسب و کار
  • ایجاد تمایز در بازار رقابتی نسبت به سایر رقبا
  • مدیریت ارتباط و تعامل با مشتری
  • کاهش هزینه های بازاریابی
  • جلب رضایت و ارتقای تجربه ی مشتری
  • افزایش فروش

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در بالا توسط باشگاه مشتریان ارائه گردید، در می یابیم باشگاه مشتریان به جهت حفظ مشتری و نیز وفاداری وی به کسب و کار یا برند با توجه به این که هزینه های بازاریابی و جذب مشتری های جدید بالاتر از حفظ مشتریان قدیم و فعلی می باشد، برای کسب و کار ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. باشگاه های مشتریان سجاک با توجه به حفظ مشتری و وفاداری وی به برند، تعامل و ارتباط نزدیک کسب و کار با مشتری، کاهش هزینه های بازاریابی و جذب و ... که در بخش های قبل بیان گردید، امروزه برای کسب و کار ها و برند ها به یک ضرورت و جزء جدانشدنی تبدیل شده است.

باشگاه مشتریان چیست و چرا برای کسب‌وکار اهمیت دارد؟

باشگاه مشتریان چیست و چرا برای کسب و کار اهمیت دارد؟

در دنیای امروزه با گسترش و پیشرفت کسب و کارها و برند ها در حوزه های مختلف، بازار های رقابتی به شدت حاکم شده اند و نیازمند نوآوری، خلاقیت و روش های راهبردی دقیق برای بقاء و رقابت با یکدیگر هستند. از این جهت کسب و کارها و برند ها در پی ارتباط و تعاملات قوی و نزدیک با مشتریان خود می باشند تا با جلب رضایت مشتریان، آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند، چراکه جذب مشتری جدید برای کسب و کار دارای هزینه ی بالاتری نسبت به حفظ مشتریان قدیمی و وفادار می باشد. از طرفی حفظ مشتریان و تبدیل نمودن آن ها به مشتریان وفادار نیز از بزگترین چالش های کسب و کار ها و برند ها می باشد که در این راستا ابزارها و روش های متعددی وجود دارد و می تواند به کسب و کارها و برندها در این چالش کمک نماید.

یکی از پرکاربردترین، مهم ترین و تأثیرگذارترین این ابزارها، باشگاه مشتریان می باشد که کسب و کارهای دور اندیش و حرفه ای از آن به عنوان یکی از راه ها و ابزارهای مؤثر در تقویت تعامل و ارتباط با مشتریان و همچنین وفادار نمودن آن ها استفاده می نمایند. کسب و کار ها با ایجاد باشگاه مشتریان و ارائه ی خدمات، تخفیف های ویژه و سایر مزایا به مشتریان، در پی جلب رضایت آن ها و در نهایت وفاداری و بازگشت مجدد آن ها برای خرید کالا یا خدمات هستند. حال با توجه به ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان در کسب و کارها، در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به بررسی چیستی باشگاه مشتریان، تاریخچه ی آن و نیز دلایل ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کار پرداخته است.

در ادامه به مختصر به تعریف باشگاه مشتریان پرداخته می شود.

تعریف باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان (customer club) که به آن باشگاه وفاداری نیز گفته می شود، مجموعه ای از تکنیک ها، برنامه ها و استراتژی هایی است که توسط برند ها و کسب و کار ها طراحی و برنامه ریزی شده تا تعامل و ارتباط های میان برند یا کسب و کار با مشتریان خود بهبود یابد و باعث ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برند و کسب و کار خود گردد و یا به عبارتی باشگاه مشتریان گروهی از مشتریان وفادار می باشند که با برند و کسب و کار تعاملات و ارتباطات عمیقی دارند. هدف نهایی از ایجاد باشگاه مشتریان را می توان افزایش فروش، افزایش سود آوری، جلب رضایت مشتریان و در نهایت وفاداری آن ها دانست که این اهداف باعث شده تا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها به یک ضرورت تبدیل شود. باشگاه مشتریان با ارائه ی پیشنهاد های خاص، خدمات ویژه، تخفیف ها و همچنین امتیازات متنوع به مشتریان، آن ها را به بازگشت و خرید های مجدد ترغیب می کند که در نهایت این امر باعث وفاداری مشتری و به دنبال آن افزایش فروش و سودآوری برای کسب و کار می شود.

نحوه ی عضویت در باشگاه مشتریان بدین گونه است که مشتریان با ثبت اطلاعات شخصی خود در باشگاه مشتریان، یک کد عضویت و یا شناسه ی مخصوص به خود را دریافت می نمایند و می توانند به هنگام خرید مجدد از آن استفاده نمایند. در بخش بعد، تاریخچه ی کوتاهی از باشگاه مشتریان توسط باشگاه مشتریان سجاک بیان می گردد.

تاریخچه ی باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان یا برنامه های وفاداری مشتریان، ابزار و سیستم هایی هستند که به جهت تشویق و حفظ مشتریان وفادار توسط کسب و کارها و برند ها طراحی می شوند. مفهوم باشگاه مشتریان در 1970 میلادی، زمانی که شرکت های هواپیمایی به دنبال راه حلی برای حفظ مشتریان و وفاداری آن ها بودند، با برنامه ی پرواز AAdvantage در خطوط هواپیمایی آمریکا آغاز گردید، به نحوی که مسافران توانستند با مایلز های هواپیمایی خود از مزایای متنوعی بهره مند گردند که یکی از آن ها معاوضه با بلیط جدید بود. با رشد و گسترس تکنولوژی، ظهور اینترنت و ... در دهه های 1980 و 1990 میلادی باشگاه مشتریان وارد دوره ی جدیدی شدند و بسیاری از کسب و کارها با ایجاد باشگاه مشتریان پرداختند. امروزه نیز باشگاه مشتریان نه تنها ابزارهای حفظ و وفاداری مشتری هستند، بلکه یکی از اجزای اصلی بازاریابی و به طور کلی کسب و کار ها به شمار می روند.

با توجه به سیر تکاملی باشگاه مشتریان از گذشته تا به امروز، در ادامه به دلایل ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها می پردازیم.

دلایل ضرورت و اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کار

همان طور که در بخش های قبل بیان گردید، باشگاه مشتریان یا همان باشگاه وفاداری امروزه برای کسب و کارها و برند ها دارای اهمیت بالایی می باشد که ایجاد تعامل و ارتباط نزدیک برای مدت طولانی میان مشتری و برند و کسب و کار را به دنبال دارد و علاوه بر آن باعث موفقیت کسب و کار و برند و نیز پیشی گرفتن از سایر رقبا می شود. برخی از دلایل اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها به شرح ذیل می باشند.

حفظ مشتری و به دنبال آن افزایش وفاداری مشتری

کسب و کار ها می توانند از طریق باشگاه مشتریان با ارائه ی مزایا، خدمات و تخفیفات ویژه به مشتریان خود، حس وفاداری در آن ها را ایجاد کرده و مشتری را به خرید مجدد و بازگشت به کسب و کار و برند تشویق نمایند.

تعامل و ارتباط نزدیک با مشتری

وجود مزایا، تخفیف ها، امتیازها و ... در باشگاه مشتریان باعث افزایش تعامل و ارتباط میان مشتری و کسب و کار یا برند می شود.

کاهش هزینه های جذب مشتری

هزینه های مربوط به جذب مشتری بسیار بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی و فعلی می باشد و از این جهت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جمع آوری داده ها و اطلاعات مشتریان

جمع آوری اطلاعات و داده های مربوط به مشتریان و رفتار و الگوهای خرید آن ها توسط باشگاه مشتریان، برای کسب و کارها این امکان را فراهم می کند تا از علایق و ترجیحات مشتریان درک بهتری داشته باشند و در نهایت رضایت و وفاداری مشتری را در پی داشته باشد.

برخی دیگر از دلایل اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها عبارت اند از:

  • افزایش شناخت برند و کسب و کار
  • ایجاد تمایز در بازار رقابتی نسبت به سایر رقبا
  • مدیریت ارتباط و تعامل با مشتری
  • کاهش هزینه های بازاریابی
  • جلب رضایت و ارتقای تجربه ی مشتری
  • افزایش فروش

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در بالا توسط باشگاه مشتریان ارائه گردید، در می یابیم باشگاه مشتریان به جهت حفظ مشتری و نیز وفاداری وی به کسب و کار یا برند با توجه به این که هزینه های بازاریابی و جذب مشتری های جدید بالاتر از حفظ مشتریان قدیم و فعلی می باشد، برای کسب و کار ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. باشگاه های مشتریان سجاک با توجه به حفظ مشتری و وفاداری وی به برند، تعامل و ارتباط نزدیک کسب و کار با مشتری، کاهش هزینه های بازاریابی و جذب و ... که در بخش های قبل بیان گردید، امروزه برای کسب و کار ها و برند ها به یک ضرورت و جزء جدانشدنی تبدیل شده است.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده‌است.شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .