مزایای باشگاه مشتریان چیست؟
امروزه با اشباع شدن بازارها و به میان آمدن رقبا در کسب وکارها، صاحبان کسب وکارها به این نتیجه رسیدن که هر مشتری ارزش ویژه ای داشته و سرمایه اصلی هر کسب وکاری می باشند. از این رو لازم است که سیاست های مشتری مداری را پیش بگیرند. با توجه به اینکه جذب مشتری جدید نیاز به هزینه زیادی دارد، از این رو شرکت ها سعی کردند به جای جذب مشتری جدید، خدمات ویژه ای را در اختیار مشتریان قدیمی قرار دهند و آنها را راضی کنند تا دوباره خرید کنند. یکی از رویکردهای مناسب در این زمینه می توان به ایجاد باشگاه مشتریان اشاره کرد. در ادامه ی این مطلب با سایت سجاک ابتدا شمارا با مفهوم باشگاه مشتریان آشنا کرده و سپس با مزایای استفاده از باشگاه مشتریان برای هرکسب و کار، آشنا خواهیم کرد.
باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاه مشتریان به مجموعه ای از استراتژی های بازاریابی ساختاری نیز گفته می شود که برای پرورش وفاداری مشتری طراحی می شوند. این کار با ارائه امتیازات، پاداش ها و مشوق های ویژه برای مشتریان تکراری انجام می گردد. راه اندازی باشگاه مشتریان فقط به مشاغل بزرگ یا ابرکمپانی ها محدود نمی شود، بلکه هر کسب وکاری، از یک فروشگاه کوچک محلی گرفته، تا کسب وکارها و فروشگاه های مجازی می توانند یک باشگاه مشتریان فعال راهاندازی کنند.
مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان بر خلاف تبلیغات، یک ارتباط دو طرفه است که در آن مشتری کاملا درک می کند که شما قدردان او هستید و منافع او را نیز در نظر گرفته اید. راه اندازی باشگاه مشتریان مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد:
حفظ مشتری | جذب مشتریان جدید |
جمع آوری وتحلیل داده ها | ایجاد انگیزه برای خرید بیشتر |
صرفه جویی در هزینه ها | کاهش هزینه نیروی انسانی |
ایجاد ارتباط قوی با مشتری | افزایش درآمد |
افزایش رضایت مشتری | تقویت بازاریابی دهان به دهان |
حفظ مشتری
اولین و مهم ترین مزیتی که باشگاه مشتریان برای کسب و کار ها دارد، این است که به مشتریان آنها احساس با ارزش بودن می دهد، و این امر باعث می شود آنها بخواهند به خرید و ارتباط با شما ادامه بدهند. حفظ مشتریان با استفاده از تشویق و جایزه دادن به آنها، اصلی ترین دلیلی است که کسب و کار ها از این باشگاه ها و کلوپ ها استفاده می کنند. آمار ها و تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد این تشویق ها روی مشتریان تاثیر مثبت دارد. بر اساس آمار هایInc.com، مشتریان ثابتی که با استفاده از این روش ها به مشتریان وفادار تبدیل شده اند، معمولا 67 درصد بیش تر از مشتریان دیگر خرید می کنند. همچنین آمار ها نشان می دهد که افزایش تنها 5 درصد از آمار حفظ مشتری می تواند سود شما را 25 تا 95 درصد افزایش دهد.
جمعآوری و تحلیل دادهها
با توجه به اینکه نرم افزارهایی که برای باشگاه مشتریان استفاده میشوند میتوانند اطلاعات مربوط به رفتار خریداران و نوع خدماتی که مورد استقبال قرار میگیرند کسب کنند. با استفاده از تحلیل این داده ها امکان تغییر یا بهبود استراتژی های سازمان فراهم میشود و یا حتی برای تشکیل انواع کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی هدفمند به کار برده شوند. به عنوان مثال اطلاعاتی در مورد محصولاتی که با هم خریداری میشوند یا اینکه چه نوع امتیازی منجر به خرید کدام نوع از محصولات و خدمات میگردد، نحوهی رفتار مشتری قابل بررسی است و در برنامه های موقت یا بلند مدت شرکت تاثیر دارد.
صرفه جویی در هزینه ها
یکی دیگر از مزایای باشگاه مشتریان صرفه جویی است. راه اندازی این باشگاه نه تنها حکم نوعی سرمایه گذاری را دارد، بلکه ثابت شده است که استفاده از استراتژی های نگه داری مشتری معمولا به صرفه تر از استراتژی های جذب مشتریان جدید است. به طور کلی به دست آوردن مشتریان جدید می تواند 25 درصد گران تر از نگه داری مشتریان فعلی باشد.
به عبارت دیگر برای جذب مشتریان جدید نیازمند تبلیغات پی در پی با هزینه ی بالا هستید و به ازای جذب هر یک مشتری باید تبلیغات خود را ادامه دهید ولی اگر مشتری وفادار داشته باشید می توانید امیدوار باشید که آن مشتری بارها از شما خرید خواهد کرد این در حالی است که در نتیجه ی تبلیغات گسترده برای جذب مشتری جدید هیچ تضمینی وجود ندارد. برای مثال از هر صد مخاطبی که برای معرفی محصولات و خدمات خود تبلیغ انجام داده اید شاید 30 نفرشان برای بار اول از شما خرید کنند و هزینه ی تبلیغات برای آن 70 نفر بی فایده باشد.
هزینه ی جذب مشتری جدید 5 تا 11 برابر بیشتر از هزینه ی حفظ مشتری قدیمی است. به عبارت دیگر برای جذب 10 مشتری هزینه ی یک میلیون تومان احتیاج است این در حالی است که برای جذب 50 مشتری وفادار به محصولات و خدمات جدیدتان این مبلغ نیاز است.
ایجاد ارتباطی قوی با مشتری
یکی دیگر از ویژگیهای یک باشگاه مشتریان موفق این است که ارتباط مستمر و همیشگی بین مشتری و کسبوکار ایجاد کند؛ به خصوص در مواقع حساس و هنگامی که مشتری به این ارتباط نیاز دارد. ارتباط باید به موقع و سرراست باشد. این ارتباط باید در مواقع زیر از طریق باشگاه مشتریان ایجاد شود:
- زمانی که یک رویداد یا فروش هیجانانگیز در راه است،
- زمانی که آنها به تازگی خرید انجام دادهاند،
- برای ماندن در تماس و ارزش آفرینی،
- عدم رفتار معامله محور با مشتری در تعاملات
بهترین باشگاه مشتریان به تقویت تعاملات با مشتریان کمک میکند و صرفا به دنبال خرید و معامله نیست. در واقع، بهبود خدمات مشتری و تجربه ممکن است برای شما پول بیاورد، اما هدف صرفا افزایش سودآوری نیست. مزایای بلندمدت داشتن یک باشگاه مشتریان ، افزایش وفاداری مشتری و افزودن نقاط تماس برای اطمینان از اینکه مشتریان شما احساس قدردانی میکنند نیز وجود دارد.
افزایش رضایت مشتری
ایجاد رضایت مشتری یکی از مهم ترین مزایایباشگاه مشتریاناست. با ایجاد باشگاهی که خدمات آن برای مشتری قابل درک و مفید باشد، نوعی ارتباط صنفی و عاطفی بین مشتری و کسب و کار شما ایجاد میشود که باعث افزایش علاقه مشتری به کسب و کارتان میشود. در این شرایط حتی در صورت بروز مشکل، مشتریان صبر بسیار بیشتری به خرج میدهند. این حس قدردانی و یکپارچگی که یکی دیگر از مزایای باشگاه مشتریان است، می تواند از طریق باشگاه با استفاده از روش های مختلف مانند هدیه دادن در مناسبت هایی مختلف همچون تولد و...ایجاد یا تقویت شود و درنتیجه موجب تقویت قدردانی مشتری می شود.
جذب مشتریان جدید
یک باشگاه مشتری که بهخوبی طراحی شده باشد باعثجذب مشتریان جدیدمیشود. با ارائۀامتیازوتخفیف، مشتریان جدید بهسادگی مشترک خبرنامۀ ایمیلی شما میشوند تا از منافع این پیشنهادها استفاده کنند. همچنین، وقتی مشتری برنامۀ وفاداری شما را که پاداشها در آن در دسترس هستند پیدا میکند، احتمال اینکه آن را امتحان کند بالاتر است، چون نسبت به سایر برندهاراحتترمیتواند به آن دست پیدا کند.
ایجاد انگیزه برای خرید بیشتر
معمولا امتیازات در نظر گرفته شده به ازای خرید محصولات داده می شود. بنابراین هرچه قدر خرید بیشتری صورت گیرد، مشتریان امتیاز بیشتری دریافت خواهند کرد. به همین علت مشتریان هنگام خرید برای دریافت امتیازات بیشتر، خرید بیشتری انجام می دهند. به همین دلیل سود سازمان بیشتر خواهد شد. در صورت وجود پلن های امتیازی مختلف در باشگاه، مشتریان برای ورود به پلن های بالاتر باید امتیاز بیشتری کسب نمایند. به همین جهت برای ورود به پلن های بالاتر و جذاب تر اقدام به خرید بیشتر می کنند.
کاهش هزینه نیروی انسانی
راه اندازی باشگاه مشتریان به صورت خودکار ثبت اطلاعات مشتریان، ارسال پیام، انجام نظر سنجی و … را انجام می دهد. از این رو دیگر لازم نیست نیروهای انسانی را برای انجام این قبیل کارها به کار بگیرید. در این صورت هم در هزینه و هم در زمان انجام کار صرفه جویی می شود.
افزایش درآمد
نرم افزار باشگاه مشتریان سجاک ا ین پتانسیل را دارد که با ترغیب مشتریان به خرید های تکراری، میزان درآمد شما را افزایش دهد. کسبوکارها با ارائه پاداش ها و مشوق ها بر اساس سطوح خرید هر مشتری، میتوانند مشتریان را تشویق کنند تا دفعات خرید خود را افزایش دهند و بیشتر خرج کنند و در نتیجه باعث رشد درآمد شما شوند.
بازاریابی دهان به دهان
بهترین باشگاه مشتریان می تواند مشتریان راضی را به حامیان برند تبدیل کند. با ارائه یک تجربه استثنایی برای مشتری و تخصیص جوایز ارزشمند، مشتریان احتمالاً کسب و کار را به دوستان، خانواده و همکاران خود توصیه میکنند. در نتیجه بازاریابی دهان به دهان مثبت ایجاد میکنند و میزان مشتریان را گسترش میدهند.
کلام آخر
برای اینکه یک کسب وکار مراحل موفقیت را یکی پس از دیگری طی کند، باید از طرح های ابتکاری زیادی در این راستا کمک بگیرد. ایجاد نرم افزار باشگاه مشتریانشیوه ای بینظیر برای ایجاد رضایت در بین مشتریان است. معمولا به اعضای باشگاه امتیازات ویژه ای تعلق میگیرد که آن هارا به معرفی کسب وکار شما به دیگران تشویق میکند. اکنون که می دانید باشگاه مشتریان چیست و چه اهمیتی دارد، حتما برای بهکارگیری درست آن در کسب وکار خود برنامه داشته باشید.مزایای باشگاه مشتریان در این مطلب از سایت سجاک به طور کامل شرح داده شد. امیدواریم که با کمک اطلاعات داده شده بتوانید زمینهی ساخت یک بیزینس موفق را برای خود فراهم کنید.
1 نظر
حامد احدی 1403/02/15
درود
آیا می تواندر قرعه کشیاز کالاهای موجود در فروشگاه به عنوان هدیه استفاده کرد؟
مدیر سیستم 1403/02/15
درود
بله می توان از کالاهای فروشگاه به عنوان هدیه یا گیفت استفاده کرد
این حالت هزینه ها را کاهش میدهد و تاثیر بیشتری هم خواهد داشت .
یک نظر اضافه کنید
شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .