30 روز تست رایگان ، همین حالا دانلود کن
چگونه باشگاه مشتریان خود را تبلیغ کنیم؟

چگونه باشگاه مشتریان خود را تبلیغ کنیم؟

1403/03/27

باشگاه مشتریان یک ابزار تبلیغاتی مؤثر برای افزایش فروش می‌باشد؛ اما سوال اینجاست که خود باشگاه را چطور تبلیغ کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید

هدف از راه‌اندازی باشگاه مشتریان چیست؟
امروزه بیشترین انگیزه برای راه‌اندازی باشگاه توسعه‌بخش، بازاریابی و فروش است. اگرچه در حوزهٔ خدمات پس‌از فروش هم از ساختار باشگاه استفاده می‌شود. حال یک کسب‌وکار که باشگاه خود را راه‌اندازی کرده است چطور می‌تواند اثربخشی این باشگاه را افزایش دهد؟
چطور می‌توان مشتریان بیشتری را در فرآیند بازاریابی جذب کرد؟
چطور می‌توان فروش را با استفاده از باشگاه مشتریان افزایش داد؟
یکی از مهمترین کارهایی که مدیر کسب‌وکار باید انجام دهد معرفی و شناساندن باشگاه مشتریان به مخاطبان می‌باشد. اما چطور؟!

ابتدا باید مدیر کسب‌وکار یا مدیر مارکتینگ کلید ابزارها و رسانه‌های قابل استفاده برای اطلاع‌رسانی به مشتریان را به خدمت بگیرد. از جمله رسانه‌های هر کسب‌وکار:
1- وب‌سایت
2- فروشگاه اینترنتی
3- شبکه‌ّهای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، ایکس و...
4- پیام‌رسان‌ها (فعال کردن کانال‌‌های اطلاع‌رسانی مانند واتساپ، تلگرام، بله، ایتا، روبیکا، آیگپ و...)
5- سامانهٔ ارسال پیامک
6- سامانهٔ ارسال ایمیل
7- تراکت
8- بیلبوردهای تبلیغاتی

هریک از رسانه‌های فوق باتوجه به نوع کسب‌وکار و بودجه‌های که برای راه‌اندازی باشگاه در نظر گرفته‌ایم قابل انتخاب می‌باشد. برای مثال یک فروشگاه کوچک که با هزینه پایین قصد راه‌اندازی باشگاه دارد نمی‌تواند از بیلبورد برای معرفی باشگاه خود استفاده نماید. ولی روش پیامک با هر بودجه‌ای و با هر تعداد و با توجه به منطقه و حمل کسب‌وکار قابل انجام می‌باشد.

روش ارسال ایمیل باتوجه به اینکه ضریب نفوذ آن در عامهٔ مردم به شدت کاهش یافته و پیام‌‌رسان‌ها جایگزین آن شده‌اند، اثربخشی آن کاهش یافته و در نتیجه قیمت تمام‌شده به ازای جذب هر سرنخ برای باشگاه مشترین افزایش یافته است.
در ایران از بهترین ابزارها که دارای ضریب نفوذ بالایی در عموم مردم می‌باشند می‌توان به اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، ایتا، بله، روبیکا و... اشاره کرد.
تولید محتوای مناسب برای معرفی باشگاه هم در تبلیغ و معرفی باشگاه مؤثر است. با تهیهٔ فیلم‌های کوتاه، عکس‌ها و متن‌ّها می‌توان از مزیت‌های عضویت در باشگاه رونمایی کرد.

یکی دیگر از مهمترین و مؤثرترین روش‌های تبلیغ باشگاه، استفاده از مراجعه ارگانیک مشتریان به فروشگاه می‌باشد.
هر کسب‌وکاری به صورت روتین و در طی روز و ماه تعدادی مراجعه به محل کسب‌وکار و فروشگاه(حتی مراجعه به فروشگاه اینترنتی) دارد. برای این دسته از مخاطبان می‌بایست گیم‌های درستی تعریف شود. استفاده از گیمیفیکیشن کش‌بک(اعتباردهی) یکی از اثربخش‌ترین روش‌های معرفی باشگاه بوده و خروجی مستقیم این بازی تولید مشتری وفادار می‌باشد. شما می‌توانید با یک تیر 2نشان را بزنید.
با طرح و معرفی درست باشگاه، هم حسنِ خرید اعضای باشگاه را افزایش داده‌اید و هم فروش را افزایش داده‌اید. گیمیفیکیشن دیگر دیگر، معرفی دوستان است. هر مشتری که در حین خرید می‌تواند با معرفی دوستان خود، آنها را به عضویت در باشگاه مشتریان ما دعوت کند.
گیم دیگر، آن دسته از مشتریان هستند که به فروشگاه مراجعه می‌کنند ولی خرید نمی‌کنند.
دعوت از این گروه از مراجعه‌کنندگان به فروشگاه برای عضویت در باشگاه مشتریان، هم باعث تبلیغ باشگاه مشتریان می‌شود و هم بانک اطلاعات ما از مشتریان سرنخ را در باشگاه مشتریان ما افزایش می‌دهد. این بانک اطلاعاتی مزیت‌های فراوانی دارد که از جملهٔ آن، این است که این افراد کسانی هستند که به صورت فیزیکی وارد فروشگاه ما شده‌اند و از محصولات ما دیدن کرده‌اند ولی به علت قیمت و یا رنگ و سایز محصول خرید انجام نداده‌اند ما می‌توانیم در فرصت‌های بعدی با دعوت از این مشتریان آنها را دعوت به خرید نمائیم. درصد و نرخ تبدیل از سرنخ به مشتری در این دسته از مخاطبان به مراتب از بانک‌های اطلاعاتی خارج از کسب‌وکار بالاتر می‌باشد.

جمع‌بندی
اولاً بعداز راه‌اندازی باشگاه مشتریان از تمامی ابزارها برای معرفی آن به مشتریان استفاده نمایند.
دوماً ساختار خود باشگاه به عنوان یک ابزار مؤثر در شناساندن خود باشگاه می‌تواند مورد توجه باشد. باشگاه مشتریان به عنوان زیرساخت نیاز به مراقبت دائم و استفاده هوشمندانه دارد.
بعضی امکانات دیگر مثل نظرسنجی و رضایت‌سنجی مشتریان هم می‌تواند باشگاه مشتریان ما را بیشتر سرزبان‌ها بیندازد و نتایج حاصله از باشگاه مشتریان را اثربخش نماید.

چگونه باشگاه مشتریان خود را تبلیغ کنیم؟

هدف از راه‌اندازی باشگاه مشتریان چیست؟
امروزه بیشترین انگیزه برای راه‌اندازی باشگاه توسعه‌بخش، بازاریابی و فروش است. اگرچه در حوزهٔ خدمات پس‌از فروش هم از ساختار باشگاه استفاده می‌شود. حال یک کسب‌وکار که باشگاه خود را راه‌اندازی کرده است چطور می‌تواند اثربخشی این باشگاه را افزایش دهد؟
چطور می‌توان مشتریان بیشتری را در فرآیند بازاریابی جذب کرد؟
چطور می‌توان فروش را با استفاده از باشگاه مشتریان افزایش داد؟
یکی از مهمترین کارهایی که مدیر کسب‌وکار باید انجام دهد معرفی و شناساندن باشگاه مشتریان به مخاطبان می‌باشد. اما چطور؟!

ابتدا باید مدیر کسب‌وکار یا مدیر مارکتینگ کلید ابزارها و رسانه‌های قابل استفاده برای اطلاع‌رسانی به مشتریان را به خدمت بگیرد. از جمله رسانه‌های هر کسب‌وکار:
1- وب‌سایت
2- فروشگاه اینترنتی
3- شبکه‌ّهای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، ایکس و...
4- پیام‌رسان‌ها (فعال کردن کانال‌‌های اطلاع‌رسانی مانند واتساپ، تلگرام، بله، ایتا، روبیکا، آیگپ و...)
5- سامانهٔ ارسال پیامک
6- سامانهٔ ارسال ایمیل
7- تراکت
8- بیلبوردهای تبلیغاتی

هریک از رسانه‌های فوق باتوجه به نوع کسب‌وکار و بودجه‌های که برای راه‌اندازی باشگاه در نظر گرفته‌ایم قابل انتخاب می‌باشد. برای مثال یک فروشگاه کوچک که با هزینه پایین قصد راه‌اندازی باشگاه دارد نمی‌تواند از بیلبورد برای معرفی باشگاه خود استفاده نماید. ولی روش پیامک با هر بودجه‌ای و با هر تعداد و با توجه به منطقه و حمل کسب‌وکار قابل انجام می‌باشد.

روش ارسال ایمیل باتوجه به اینکه ضریب نفوذ آن در عامهٔ مردم به شدت کاهش یافته و پیام‌‌رسان‌ها جایگزین آن شده‌اند، اثربخشی آن کاهش یافته و در نتیجه قیمت تمام‌شده به ازای جذب هر سرنخ برای باشگاه مشترین افزایش یافته است.
در ایران از بهترین ابزارها که دارای ضریب نفوذ بالایی در عموم مردم می‌باشند می‌توان به اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، ایتا، بله، روبیکا و... اشاره کرد.
تولید محتوای مناسب برای معرفی باشگاه هم در تبلیغ و معرفی باشگاه مؤثر است. با تهیهٔ فیلم‌های کوتاه، عکس‌ها و متن‌ّها می‌توان از مزیت‌های عضویت در باشگاه رونمایی کرد.

یکی دیگر از مهمترین و مؤثرترین روش‌های تبلیغ باشگاه، استفاده از مراجعه ارگانیک مشتریان به فروشگاه می‌باشد.
هر کسب‌وکاری به صورت روتین و در طی روز و ماه تعدادی مراجعه به محل کسب‌وکار و فروشگاه(حتی مراجعه به فروشگاه اینترنتی) دارد. برای این دسته از مخاطبان می‌بایست گیم‌های درستی تعریف شود. استفاده از گیمیفیکیشن کش‌بک(اعتباردهی) یکی از اثربخش‌ترین روش‌های معرفی باشگاه بوده و خروجی مستقیم این بازی تولید مشتری وفادار می‌باشد. شما می‌توانید با یک تیر 2نشان را بزنید.
با طرح و معرفی درست باشگاه، هم حسنِ خرید اعضای باشگاه را افزایش داده‌اید و هم فروش را افزایش داده‌اید. گیمیفیکیشن دیگر دیگر، معرفی دوستان است. هر مشتری که در حین خرید می‌تواند با معرفی دوستان خود، آنها را به عضویت در باشگاه مشتریان ما دعوت کند.
گیم دیگر، آن دسته از مشتریان هستند که به فروشگاه مراجعه می‌کنند ولی خرید نمی‌کنند.
دعوت از این گروه از مراجعه‌کنندگان به فروشگاه برای عضویت در باشگاه مشتریان، هم باعث تبلیغ باشگاه مشتریان می‌شود و هم بانک اطلاعات ما از مشتریان سرنخ را در باشگاه مشتریان ما افزایش می‌دهد. این بانک اطلاعاتی مزیت‌های فراوانی دارد که از جملهٔ آن، این است که این افراد کسانی هستند که به صورت فیزیکی وارد فروشگاه ما شده‌اند و از محصولات ما دیدن کرده‌اند ولی به علت قیمت و یا رنگ و سایز محصول خرید انجام نداده‌اند ما می‌توانیم در فرصت‌های بعدی با دعوت از این مشتریان آنها را دعوت به خرید نمائیم. درصد و نرخ تبدیل از سرنخ به مشتری در این دسته از مخاطبان به مراتب از بانک‌های اطلاعاتی خارج از کسب‌وکار بالاتر می‌باشد.

جمع‌بندی
اولاً بعداز راه‌اندازی باشگاه مشتریان از تمامی ابزارها برای معرفی آن به مشتریان استفاده نمایند.
دوماً ساختار خود باشگاه به عنوان یک ابزار مؤثر در شناساندن خود باشگاه می‌تواند مورد توجه باشد. باشگاه مشتریان به عنوان زیرساخت نیاز به مراقبت دائم و استفاده هوشمندانه دارد.
بعضی امکانات دیگر مثل نظرسنجی و رضایت‌سنجی مشتریان هم می‌تواند باشگاه مشتریان ما را بیشتر سرزبان‌ها بیندازد و نتایج حاصله از باشگاه مشتریان را اثربخش نماید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده‌است.شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .