30 روز تست رایگان ، همین حالا دانلود کن
مشتری وفادار کیست؟

مشتری وفادار کیست؟

1403/06/24 - نویسنده : باشگاه مشتریان سجاک

مشتری وفادار کیست؟

امروزه با افزایش کسب و کارها، تولید کنندگان، شرکت های تجاری و ... در حوزه های مختلف، بازار های رقابتی بیش از پیش معنا پیدا کرده اند و مهم ترین رکن و جزء اصلی این بازار را مشتریان تشکیل می دهند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. از این جهت اصلی ترین و مهم ترین چالش هایی که کسب و کارها با آن موجه هستند، حفظ مشتریان و بازگشت مجدد آن ها می باشد که این بازگشت مجدد مشتری را وفاداری مشتری می نامند. تحقیق ها نشان داده که هزینه های مصرفی برای جذب مشتری جدید، 7 برابر هزینه های تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار می باشد و با توجه به این موضوع در سال های اخیر، سرمایه گذاری و هزینه کردن کسب و کار ها برای جذب و نیز حفظ مشتری وفادار به جای کسب مشتریان جدید، یکی از موفق ترین استراتژی ها و برنامه های راهبردی آن ها به شمار می رود.

ایجاد و جذب مشتری وفادار برای کسب و کارها از روش های متنوعی امکان پذیر می باشد که یکی از مهم ترین و اثرگذارترین آن ها، باشگاه مشتریان می باشد. از این رو با توجه به میزان اهمیت وفاداری مشتریان در افزایش فروش و سود آوری و کسب و کار ها و به طور کلی موفقیت کسب و کارها، در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به بررسی مشخصات و تعریف مشتری وفادار پرداخته است.

در ادامه به تعریف مشتری وفادار و مشخصات آن می پردازیم.

مشخصات یک مشتری وفادار

اگر بخواهیم در مورد وفاداری مشتری صحبت کنیم باید بگوییم که وفاداری مشتری در اصل یک رابطه ی عمیق و پایدار میان مشتری و کسب و کار می باشد که از روش های گوناگون حاصل شده و در این حالت مشتری به ارتباط و تعامل نزدیک با کسب و کار و خرید های پی در پی از آن تمایل دارد و میزان وفاداری مشتری به کسب و کار را می توان از میزان احتمال خرید مجدد وی از برند و یا کسب و کار دانست. به طور کلی یک مشتری وفادار، دارای مشخصاتی به شرح ذیل می باشد:

تکرار خرید

یک مشتری وفادار به صورت مکرر و برای بارهای متعددی از محصولات یا خدمات برند و کسب و کار استفاده می نماید.

تعهد به برند

مشتریان وفادار به برند و کسب و کار متعهد می باشند و حتی در صورت پیشنهاد ها و مزایا جذاب تر از سوی رقبا، به برند خود پایبند و وفادار می باشند.

تبلیغ برند

از مهم ترین ویژگی ها و مشخصات مشتریان وفادار، برند مورد علاقه ی خود را به تمامی دوستان، آشنایان و اطرافیان خود معرفی می نمایند که این امر کمک شایانی به تبلیغ و برند سازی کسب و کار می کند.

ارزش گذاری بالاتر برای برند

مشتریان وفادارمحصولات و خدمات برند خود را حتی با قیمت های بالاتر تهیه می نمایند ولی به سراغ برند های دیگر نمی روند.

احساس تعلق به برند

ارتباط و تعامل نزدیک مشتریان با برند باعث می شود تا آن ها خود را جزئی از جامعه و خانواده ی برند خود می دانند.

برخی دیگر از مشخصات مشتری وفادار عبارت اند از:

  • مشتری وفادار نسبت به سایر کالا ها و خدمات مشابه بی تفاوت می باشند و از آن ها عبور می کنند.
  • به هنگام بروز مشکل برای برند خود، صبور و شکیبا می باشند.
  • در کمپین ها و فعالیت های برند مورد نظر خود شرکت دارند.
  • به برند خود اعتماد دارند
  • ارائه ی بازخوردهای مفید و سازنده به برند

دارا بودن مشخصات و ویژگی های مشتریان وفادار که در این بخش بیان گردید، دلیلی بر میزان اهمیت آن ها برای کسب و کار ها و برند ها می باشد. حال در ادامه باشگاه مشتریان سجاک، به راه های وفادار سازی مشتریان می پردازد.

راه های ایجاد یک مشتری وفادار

وفاداری در مشتریان زمانی ایجاد می شود که از جانب برند یا کسب و کار احساس احترام و ارزشمندی در یافت کنند که این احساس به میزان و نوع خدمات و همچنین راه ها و استراتژی های متفاوتی که برند ها به جهت جلب رضایت و وفادار سازی مشتریان به کار می برند، وابسته می باشد. از این رو برخی نکات و راه های ایجاد یک مشتری وفادار به شرح ذیل می باشند.

طراحی برنامه های پاداش و مزایای جذاب و ارزشمند

یکی از مهم ترین روش های ایجاد حس وفاداری در مشتریان و ایجاد رابطه و تعامل با آن ها، استفاده از طرح های پاداش دهی و ارائه ی امتیازات به آن ها می باشد، بدین معنی که مشتریان به ازای هر بار خرید از برند، به آن ها امتیاز وفاداری تعلق می گیرد و در نهایت این امتیاز ها به خدمات ویژه، تخفیف ها، مزایا و ... قابل تبدیل می باشند.

در اولویت قرار گرفتن مراقبت و نگهداشت مشتریان

جمع آوری اطلاعات و داده ها از مشتریان به جهت شناسایی رفتار آن ها و نیز علاقه مندی های مشتری به جهت بهبود خدمات برند و کسب و کار باعث می شود نیازهای مشتری شناسایی شده و به جلب رضایت مشتری و در نهایت وفاداری مشتری می انجامد.

تقسیم بندی مشتریان

تقسیم بندی مشتریان بر اساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و ... از سوی برند باعث می شود تا مشتری احساس اهمیت و ارزشمندی از سوی برند دریافت کند و به جلب رضایت وی ختم شود که این استراتژِی نیز به وفادار سازی مشتری کمک شایانی دارد.

ارسال ایمیل یا پیامک مبتنی بر رویداد

یکی از مهم ترین راه های شخصی سازی ارتباط با مشتریان استفاده از ارسال ایمیل یا پیامک بر اساس رویداد ها می باشد. بدین صورت که مشتری پس از خرید کالا یا خدمات از برند، یک پیام حاوی اطلاعات مربوط به اقدام خود دریافت نماید که این امر باعث ایجاد حس ارزشمندی و وفاداری در مشتری می شود.

از دیگر راه های وفادار سازی مشتریان عبارت اند از:

  • انتشار داستان های موفقیت مشتریان
  • آسان نمودن خرید محصولات و خدمات
  • استفاده از باشگاه مشتریان
  • شفافیت و صداقت
  • ارتباط مستمر و دائم با مشتری
  • محترم شمردن بازخورد مشتریان و اعمال تغییرات

شایان ذکر است یکی از مهم ترین راه های ایجاد مشتری وفادار استفاده از باشگاه مشتریان می باشد که باشگاه مشتریان سجاک در ادامه به بررسی آن می پردازد.

باشگاه مشتریان سجاک برای وفادار سازی بیشتر مشتری

بدون شک استفاده از باشگاه مشتریان و به طور خاص باشگاه مشتریان سجاک از اثرگذارترین راه کارها برای ایجاد یک مشتری وفادار می باشد. باشگاه مشتریان سجاک به عنوان ابزاری برای تقویت ارتباط بین برند و مشتریان عمل می کند و باعث ایجاد حس وفاداری در مشتری می شود که برخی از عوامل اثرگذاری باشگاه مشتریان سجاک بر وفاداری مشتریان عبارت اند از:

  • ایجاد انگیزه ی خرید مکرر در مشتری با ارائه ی خدمات، مزایا، پاداش ها و تخفیف های ویژه از سوی برند در باشگاه مشتریان
  • افزایش تعامل برند با مشتری
  • ایجاد حس ارزشمندی و تعلق در مشتری
  • جلب رضایت مشتری

باشگاه مشتریان سجاک سیستمی جامع است که به کمک آن اطلاعات و داده های مشتریان ثبت و رفتار و تراکنش‌های آن ها را مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان سجاک رده‌بندی مشتریان به روش‌های مختلف امکان پذیر می باشد و در نهایت می‌توان انواع طرح‌های وفاداری را اجرا و مدیریت کرد.

نتیجه گیری

امروزه در بازار رقابتی که بر کل دنیا حاکم شده است، برند ها و کسب و کارها برای بقاء و رقابت با سایر رقبای خود به دنبال ایجاد حس وفاداری در مشتریان می باشند، چراکه ایجاد مشتریان وفادار دارای هزینه ی بسیار کمتری نسبت به جذب مشتریان جدید می باشد. در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به تعریف مشتری وفادار پرداخته است و سپس مشخصات یک مشتری وفادار و در نهایت روش های ایجاد مشتری وفادار را مورد بررسی قرارداده است. استفاده از برخی روش ها از قبیل ارسال پیام، نگهداشت مشتری، تقسیم بندی مشتریان و از همه مهم تر استفاده از باشگاه مشتریان به جهت ایجاد مشتری وفادار از مهم ترین روش هایی است که باشگاه مشتریان سجاک در این مقاله به طور کامل آن ها را مورد بررسی قرار داد.

مشتری وفادار کیست؟

مشتری وفادار کیست؟

امروزه با افزایش کسب و کارها، تولید کنندگان، شرکت های تجاری و ... در حوزه های مختلف، بازار های رقابتی بیش از پیش معنا پیدا کرده اند و مهم ترین رکن و جزء اصلی این بازار را مشتریان تشکیل می دهند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. از این جهت اصلی ترین و مهم ترین چالش هایی که کسب و کارها با آن موجه هستند، حفظ مشتریان و بازگشت مجدد آن ها می باشد که این بازگشت مجدد مشتری را وفاداری مشتری می نامند. تحقیق ها نشان داده که هزینه های مصرفی برای جذب مشتری جدید، 7 برابر هزینه های تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار می باشد و با توجه به این موضوع در سال های اخیر، سرمایه گذاری و هزینه کردن کسب و کار ها برای جذب و نیز حفظ مشتری وفادار به جای کسب مشتریان جدید، یکی از موفق ترین استراتژی ها و برنامه های راهبردی آن ها به شمار می رود.

ایجاد و جذب مشتری وفادار برای کسب و کارها از روش های متنوعی امکان پذیر می باشد که یکی از مهم ترین و اثرگذارترین آن ها، باشگاه مشتریان می باشد. از این رو با توجه به میزان اهمیت وفاداری مشتریان در افزایش فروش و سود آوری و کسب و کار ها و به طور کلی موفقیت کسب و کارها، در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به بررسی مشخصات و تعریف مشتری وفادار پرداخته است.

در ادامه به تعریف مشتری وفادار و مشخصات آن می پردازیم.

مشخصات یک مشتری وفادار

اگر بخواهیم در مورد وفاداری مشتری صحبت کنیم باید بگوییم که وفاداری مشتری در اصل یک رابطه ی عمیق و پایدار میان مشتری و کسب و کار می باشد که از روش های گوناگون حاصل شده و در این حالت مشتری به ارتباط و تعامل نزدیک با کسب و کار و خرید های پی در پی از آن تمایل دارد و میزان وفاداری مشتری به کسب و کار را می توان از میزان احتمال خرید مجدد وی از برند و یا کسب و کار دانست. به طور کلی یک مشتری وفادار، دارای مشخصاتی به شرح ذیل می باشد:

تکرار خرید

یک مشتری وفادار به صورت مکرر و برای بارهای متعددی از محصولات یا خدمات برند و کسب و کار استفاده می نماید.

تعهد به برند

مشتریان وفادار به برند و کسب و کار متعهد می باشند و حتی در صورت پیشنهاد ها و مزایا جذاب تر از سوی رقبا، به برند خود پایبند و وفادار می باشند.

تبلیغ برند

از مهم ترین ویژگی ها و مشخصات مشتریان وفادار، برند مورد علاقه ی خود را به تمامی دوستان، آشنایان و اطرافیان خود معرفی می نمایند که این امر کمک شایانی به تبلیغ و برند سازی کسب و کار می کند.

ارزش گذاری بالاتر برای برند

مشتریان وفادارمحصولات و خدمات برند خود را حتی با قیمت های بالاتر تهیه می نمایند ولی به سراغ برند های دیگر نمی روند.

احساس تعلق به برند

ارتباط و تعامل نزدیک مشتریان با برند باعث می شود تا آن ها خود را جزئی از جامعه و خانواده ی برند خود می دانند.

برخی دیگر از مشخصات مشتری وفادار عبارت اند از:

  • مشتری وفادار نسبت به سایر کالا ها و خدمات مشابه بی تفاوت می باشند و از آن ها عبور می کنند.
  • به هنگام بروز مشکل برای برند خود، صبور و شکیبا می باشند.
  • در کمپین ها و فعالیت های برند مورد نظر خود شرکت دارند.
  • به برند خود اعتماد دارند
  • ارائه ی بازخوردهای مفید و سازنده به برند

دارا بودن مشخصات و ویژگی های مشتریان وفادار که در این بخش بیان گردید، دلیلی بر میزان اهمیت آن ها برای کسب و کار ها و برند ها می باشد. حال در ادامه باشگاه مشتریان سجاک، به راه های وفادار سازی مشتریان می پردازد.

راه های ایجاد یک مشتری وفادار

وفاداری در مشتریان زمانی ایجاد می شود که از جانب برند یا کسب و کار احساس احترام و ارزشمندی در یافت کنند که این احساس به میزان و نوع خدمات و همچنین راه ها و استراتژی های متفاوتی که برند ها به جهت جلب رضایت و وفادار سازی مشتریان به کار می برند، وابسته می باشد. از این رو برخی نکات و راه های ایجاد یک مشتری وفادار به شرح ذیل می باشند.

طراحی برنامه های پاداش و مزایای جذاب و ارزشمند

یکی از مهم ترین روش های ایجاد حس وفاداری در مشتریان و ایجاد رابطه و تعامل با آن ها، استفاده از طرح های پاداش دهی و ارائه ی امتیازات به آن ها می باشد، بدین معنی که مشتریان به ازای هر بار خرید از برند، به آن ها امتیاز وفاداری تعلق می گیرد و در نهایت این امتیاز ها به خدمات ویژه، تخفیف ها، مزایا و ... قابل تبدیل می باشند.

در اولویت قرار گرفتن مراقبت و نگهداشت مشتریان

جمع آوری اطلاعات و داده ها از مشتریان به جهت شناسایی رفتار آن ها و نیز علاقه مندی های مشتری به جهت بهبود خدمات برند و کسب و کار باعث می شود نیازهای مشتری شناسایی شده و به جلب رضایت مشتری و در نهایت وفاداری مشتری می انجامد.

تقسیم بندی مشتریان

تقسیم بندی مشتریان بر اساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و ... از سوی برند باعث می شود تا مشتری احساس اهمیت و ارزشمندی از سوی برند دریافت کند و به جلب رضایت وی ختم شود که این استراتژِی نیز به وفادار سازی مشتری کمک شایانی دارد.

ارسال ایمیل یا پیامک مبتنی بر رویداد

یکی از مهم ترین راه های شخصی سازی ارتباط با مشتریان استفاده از ارسال ایمیل یا پیامک بر اساس رویداد ها می باشد. بدین صورت که مشتری پس از خرید کالا یا خدمات از برند، یک پیام حاوی اطلاعات مربوط به اقدام خود دریافت نماید که این امر باعث ایجاد حس ارزشمندی و وفاداری در مشتری می شود.

از دیگر راه های وفادار سازی مشتریان عبارت اند از:

  • انتشار داستان های موفقیت مشتریان
  • آسان نمودن خرید محصولات و خدمات
  • استفاده از باشگاه مشتریان
  • شفافیت و صداقت
  • ارتباط مستمر و دائم با مشتری
  • محترم شمردن بازخورد مشتریان و اعمال تغییرات

شایان ذکر است یکی از مهم ترین راه های ایجاد مشتری وفادار استفاده از باشگاه مشتریان می باشد که باشگاه مشتریان سجاک در ادامه به بررسی آن می پردازد.

باشگاه مشتریان سجاک برای وفادار سازی بیشتر مشتری

بدون شک استفاده از باشگاه مشتریان و به طور خاص باشگاه مشتریان سجاک از اثرگذارترین راه کارها برای ایجاد یک مشتری وفادار می باشد. باشگاه مشتریان سجاک به عنوان ابزاری برای تقویت ارتباط بین برند و مشتریان عمل می کند و باعث ایجاد حس وفاداری در مشتری می شود که برخی از عوامل اثرگذاری باشگاه مشتریان سجاک بر وفاداری مشتریان عبارت اند از:

  • ایجاد انگیزه ی خرید مکرر در مشتری با ارائه ی خدمات، مزایا، پاداش ها و تخفیف های ویژه از سوی برند در باشگاه مشتریان
  • افزایش تعامل برند با مشتری
  • ایجاد حس ارزشمندی و تعلق در مشتری
  • جلب رضایت مشتری

باشگاه مشتریان سجاک سیستمی جامع است که به کمک آن اطلاعات و داده های مشتریان ثبت و رفتار و تراکنش‌های آن ها را مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان سجاک رده‌بندی مشتریان به روش‌های مختلف امکان پذیر می باشد و در نهایت می‌توان انواع طرح‌های وفاداری را اجرا و مدیریت کرد.

نتیجه گیری

امروزه در بازار رقابتی که بر کل دنیا حاکم شده است، برند ها و کسب و کارها برای بقاء و رقابت با سایر رقبای خود به دنبال ایجاد حس وفاداری در مشتریان می باشند، چراکه ایجاد مشتریان وفادار دارای هزینه ی بسیار کمتری نسبت به جذب مشتریان جدید می باشد. در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به تعریف مشتری وفادار پرداخته است و سپس مشخصات یک مشتری وفادار و در نهایت روش های ایجاد مشتری وفادار را مورد بررسی قرارداده است. استفاده از برخی روش ها از قبیل ارسال پیام، نگهداشت مشتری، تقسیم بندی مشتریان و از همه مهم تر استفاده از باشگاه مشتریان به جهت ایجاد مشتری وفادار از مهم ترین روش هایی است که باشگاه مشتریان سجاک در این مقاله به طور کامل آن ها را مورد بررسی قرار داد.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده‌است.شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .