چطور با باشگاه مشتریان افزایش فروش داشته باشیم؟
امروزه در دنیای کسب و کار در حوزه های مختلف، رقابت به یکی از مهم ترین چالش ها و دغدغه های شرکت ها، برند ها و تولید کنندگان تبدیل شده است. با رشد و پیشرفت تکنولوژی در حوزه های مختلف، مشتریان به راحتی می توانند از خدمات و محصولات متنوع در تمامی زمینه ها استفاده نمایند و این باعث می شود که یک بازار رقابتی بر جامعه حاکم شود و کسب و کارها برای رقابت و بقاء در این بازار، به استراتژی ها و روش های مؤثر برای جلب مشتری و نیز حفظ مشتری و وفاداری آنها نیاز پیدا کنند.
یکی از بهترین و مؤثرترین راه های رقابت با سایر رقبا در بازار، تمرکز بر بهبود تجربه ی مشتری و ایجاد یک ارزش افزوده برای وی می باشد. امروزه مخاطبان و مشتریان علاوه بر محصولات با کیفیت و مناسب، به تجربه ی خود از تعامل با برند مورد نظر توجه ویژه ای دارند و برای آن ها حائز اهمیت می باشد و به جهت پیروزی کسب و کارها در این رقابت با رقبا و نیز ایجاد تعامل مناسب با مشتریان، باشگاه مشتریان یکی از مؤثر ترین و موفق ترین ابزارها می باشد. امروزه کسب و کارها و برند ها به جهت موفقیت و همچنین بقاء در بازار استفاده از ابزارهایی مانند باشگاه مشتریان به جهت ایجاد تعامل و برقراری روابط با دوام و مؤثر با مشتریان خود، برای آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به فضای پرتلاطم دنیای کسب و کار امروز باشگاه مشتریان از یک انتخاب لوکس به یک ضرورت تبدیل شده است. از این جهت در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به بررسی باشگاه مشتریان و نحوه ی افزایش فروش به وسیله ی آن پرداخته است.
سجاک به عنوان یکی از محصولات و پروژه های استارت آپی شرکت نرم افزاری ایده پرداز طلوع می باشد که با عنوان یک سامانه ی سرویس بیس امکان راه اندازی باشگاه مشتریان را برای کسب و کارهای مختلف فراهم نموده است و دارای قابلیت هایی از جمله امکان ثبت اطلاعات مشتریان، امکان تعریف کالا و خدمات، امکان صدور فاکتور برای مشتریان و ... می باشد.
باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاه مشتریان (Loyalty club) یک سیستم یا برنامه ای شامل مجموعه ای از امکانات، برنامه های ویژه و مزایایی می باشد که توسط کسب و کارها برای ایجاد و حفظ ارتباط بادوام و مؤثر با مشتریان طراحی می شود. هدف اصلی باشگاه مشتریان، افزایش رضایت و وفاداری مشتریان و در نهایت تشویق آن ها به خرید مجدد و بازگشت وی از طریق دریافت تخفیف های ویژه و امتیازات و خدمات از سوی کسب و کار یا برند می باشد؛ بدین گونه که مشتریان به ازای خرید یا تعامل با برند و کسب و کار، امتیازاتی کسب می نمایند که می توانند از آن ها به جهت دریافت جایزه، خدمات و یا تخفیف استفاده کنند.
به طور معمول سیستم ها و برنامه های باشگاه مشتریان از سطوح و طبقه بندی های مختلفی از عضویت تشکیل می شوند که هر سطح یا طبقه مزایای متناسب با آن را برای مشتری فراهم می سازد و معمول ترین نمونه این است که به ازای خرید بیشتر، مشتری امتیازات بیشتری کسب می نماید و به دنبال آن از تخفیف های بیشتری بهره مند می شود.
یکی از مهم ترین نکات مورد توجه در باشگاه مشتریان این است که، باشگاه مشتریان به کسب و کارها و برند ها این امکان را می دهد تا اطلاعات دقیق و جامعی از مشتریان و مخاطبان خود گردآوری کنند که در نهایت این اطلاعات می تواند منجر به تغییر یا بهبود استراتژی های بازاریابی، توسعه ی محصولات و ارائه ی محصولات جدید و در نهایت ارائه ی خدمات بهتر به مشتریان و جلب رضایت و وفاداری آن ها شود. از این جهت به طور کلی باشگاه مشتریان را می توانیم یک ابزار کارآمد و قدرتمند برای جلب رضایت و فزایش رضایت مشتری و همچنین حفظ مشتری و وفاداری وی در یک بازار رقابتی و سخت، تعریف نماییم. در ادامه باشگاه مشتریان سجاک به بررسی انواع باشگاه مشتریان می پردازد.
انواع باشگاه مشتریان
همان طور که در بخش های قبل بیان گردید، باشگاه مشتریان در جذب، جلب رضایت، وفاداری و حفظ مشتریان اثرگذار می باشد و از این جهت شناخت باشگاه مشتریان و انواع آن از اهمیت بالایی بر خوردار است.
باشگاه مشتریان بر اساس هدف های کسب و کار و برند و استراتژی آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از انواع باشگاه مشتریان ویژگی ها و کاربردهای خاص و منحصر به فرد خود را دارا می باشند. برخی از انواع باشگاه مشتریان و نحوه ی تأثیر آن ها بر افزایش مشتری و وفاداری وی، به شرح ذیل می باشند:
باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز
از پرکاربرد ترین و رایج ترین انواع باشگاه مشتریان، مبتنی بر امتیاز می باشد که مشتریان با انجام خریدهای بیشتر امتیاز کسب می نمایند و در نهایت می توانند امتیازات خود را به تخفیفات، خدمات ویژه و جوایز خاص تبدیل نمایند. در باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز افراد می توانند با معرفی مشتری، اشتراک گذاری محصولات و خدمات در شبکه های اجتماعی، نوشتن نظرات و ... امتیازهای بیشتری کسب نمایند. خرید بیشتر مشتریان برای دریافت امتیاز بالاتر، باعث افزایش فروش و رونق کسب و کار یا برند می گردد.
باشگاه مشتریان مبتنی بر رتبه و سطح وفاداری
این نوع باشگاه مشتریان که بر اساس میزان خرید به افراد رتبه ی وفاداری داده می شود، دارای سطح های عضویت متنوع می باشد و هر سطح دارای مزایا و خدمات منحصر به فرد خود را دارا می باشد. در باشگاه مشتریان مبتنی بر سطح رتبه، مشتریان با خرید بیشتر به سطح و رتبه ی بالاتری دست می یابند و در نهایت از مزایا و خدمات بیشتری بهره مند می شوند. تلاش مشتریان برای دستیابی به رتبه و سطح بالاتر موجب افزایش فروش برند و کسب و کار می گردد.
باشگاه مشتریان مبتنی بر حق عضویت (اشتراکی)
باشگاه مشتریان مبتنی بر هزینه ی حق عضویت یا اشتراکی از انواع باشگاه مشتریان می باشد که در آن مشتریان جهت عضویت و بهره مندی از مزایای باشگاه، ملزم به پرداخت حق عضویت می باشند که با توجه به پرداخت هزینه، اعضای باشگاه از تخفیف ها، خدمات و مزایای ویژه و منحصر به فرد بهره مند می گردند. برخی از مزایای این نوع باشگاه مشتریان شامل افزایش مشارکت، ایجاد وفاداری و فروش بیشتر می شود.
باشگاه مشتریان با مشارکت کسب و کار های دیگر
در باشگاه مشتریان با مشارکت کسب و کارهای دیگر، کسب و کار یا برند با معرفی دیگر شرکت ها به مشتریان خود، مزایا، خدمات و تخفیف هایی را به آن ها می دهد که باعث افزایش رضایت و جلب توجه مشتریان می گردد. افزایش مشتری و حفظ و وفاداری آن ها از مهم ترین مزایای این نوع باشگاه می باشد.
باشگاه مشتریان مبتنی بر ارجاع
باشگاه های مشتریان مبتنی بر ارجاع از انواع باشگاه مشتریان می باشند که با معرفی دیگران به کسب و کار، امتیاز و یا پاداش معرفی کسب می نمایند. این نوع باشگاه مشتری را به دعوت از دوستان و آشنایان خود از کسب و کار تشویق می کند و در نهایت افزایش مشتری برای کسب و کار را به دنبال دارد.
باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزش یا مشارکت
این نوع باشگاه مشتریان با هدف ایجاد ارتباط و تعامل قوی با مشتریان صورت می گیرد و در آن مشارکت مشتریان با اهداف ارزشمند می باشد. بدین صورت که در باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزش یا مشارکت، کسب و کار یا برند به جای ارائه ی خدمات و مزایا یا تخفیفات به مشتریان، به آن ها ارزش های معنوی هدیه داده می شود. برای مثال پرداخت هزینه های خدمات مشتریان به خیریه، بهزیستی و سایر مراکز نیازمند حمایت.
باشگاه مشتریان مبتنی بر بازپرداخت نقدی یا بازگشت پول
در باشگاه های مشتریان مبتنی بر بازپرداخت نقدی که به نوعی به باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز شبیه هستند، مشتریان به جای دریافت امتیاز یا خدمات و تخفیف، درصدی از مبلغ خرید خود را به صورت نقدی یا اعتباری دریافت می نمایند و می توانند در خریدهای بعدی از آن ها استفاده کنند که این موضوع باعث تشویق مشتریان به خرید مجدد و در نهایت وفاداری و حفظ مشتری می شود.
باشگاه مشتریان مبتنی بر چالش ها و بازی ها
بازی و سرگرمی به همراه چالش ها به خصوص زمانی که دارای جایزه باشند، از علاقه مندی های اغلب افراد جامعه می باشد و مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارند. باشگاه مشتریان مبتنی بر چالش یا بازی و سرگرمی نیز بر اساس همین موضوع طراحی شده است. این باشگاه برنامه و هدف وفادار سازی مشتریان و حفظ آن ها را با بازی و سرگرمی همراه با جایزه هایی مانند امتیاز، تخفیف، خدمات ویژه و ... ترکیب می کند و در نهایت افزایش مشتریان را شامل می شود.
باشگاه مشتریان ترکیبی
این نوع باشگاه از ترکیب چندین نوع باشگاه که در بالا ذکر گردید، حاصل می شود و به عنوان بهترین باشگاه مشتریان شناخته می شود. در باشگاه مشتریان ترکیبی، کسب و کار ها و برند ها با هدف افزایش مشتری و جلب رضایت آن ها و در نهایت وفاداری مشتریان، از انواع مختلف مزایا و خدمات جهت ارائه به آن ها استفاده نمایند.
حال با بررسی انواع باشگاه مشتریان و کاربرد آن ها، باشگاه مشتریان سجاک در ادامه به نحوه ی تأثیر باشگاه مشتریان به افزایش فروش که به عبارتی مزایای باشگاه مشتریان می باشد، می پردازد.
نحوه ی اثرگذاری باشگاه مشتریان بر افزایش فروش
مشتریان وفادار از مهم ترین و با ارزش ترین دارایی های یک کسب و کار و برند می باشند و همان طور که در بخش های قبل بیان گردید، باشگاه مشتریان تأثیر بسزایی در افزایش فروش، افزایش سود آوری، جلب رضایت مشتری و در نهایت وفاداری مشتری دارد. باشگاه های مشتریان که طبق اصول و استراتژی صحیح طراحی و برنامه ریزی شده اند می توانند باعث ایجاد ثبات و پایداری در جریان نقدینگی کسب و کار و در نهایت رشد و پیشرفت برند شود. بدین صورت که باشگاه مشتریان باعث ایجاد یک تجربه ی منحصر به فرد و متمایز در مشتری و در نهایت امر، وفاداری وی می شود که این وفاداری علاوه بر تکرار و خرید مجدد توسط مشتری، باعث می شود که آن ها سفیران برند شما شوند و باعث ایجاد ترغیب به خرید از برند شما در سایر افراد دیگر می شوند.
اما نکته ی مهم در مسیر افزایش فروش و نیز خریداران وفادار توسط باشگاه مشتریان این است که چطور باشگاه مشتریان و به دنبال آن مشتریان وفادار و افزایش فروش داشته باشیم؟ باشگاه مشتریان سجاک در ادامه برخی مراحل افزایش فروش به وسیله ی باشگاه مشتریان را بیان می نماید.
جمع آوری و تحلیل داده ها و انتخاب جامعه ی هدف
جمع آوری اطلاعات مشتریان و مخاطبان هدف و تحلیل آن ها جهت شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان و ارائه ی پیشنهادات هدفمند از مهم ترین نکات جهت افزایش فروش توسط باشگاه مشتریان می باشد. علاوه بر این تقسیم بندی مشتریان بر اساس ویژگی های مختلف مانند سن، جنسیت و ... به برنامه ریزی های هدفمندتر جهت افزایش فروش کمک شایانی می کند.
انتخاب هدف و برنامه ی راهبردی مناسب
تعیین هدف باشگاه مشتریان و نیز انتخاب استراتژی مناسب بر اساس اهداف مورد نظر باعث افزایش قابل توجه فروش و نیز مشتریان کسب و کار می شود.
انتخاب بستر نرم افزاری و ابزار مناسب
استفاده از پلتفرم های نرم افزاری مناسب و نیز ابزارهای ارتباطی مانند پیامک، ایمیل، شبکه های اجتماعی و ... باعث جلب توجه مشتریان و نیز افزایش رضایتمندی آن ها و در نهایت افزایش فروش می شود.
برخی دیگر از عوامل افزایش مشتری با باشگاه مشتریان عبارت اند از؟
- آموزش صحیح کارکنان
- بررسی و تحلیل عملکرد باشگاه مشتریان
- شخصی سازی پیشنهادات
- ارتباط مستمر و هدفمند
- برگزاری رویداد ها و کارگاه ها
سخن پایانی
باشگاه مشتریان سجاک از ابزارهای قدرتمند برای تقویت رابطه و تعامل با مشتریان و افزایش فروش می باشد که در این مقاله باشگاه مشتریان سجاک به بررسی نحوه ی تأثیر باشگاه مشتریان بر افزایش فروش پرداخت. به کارگیری برنامه های راهبردی صحیح از جمله جمع آوری و تحلیل داده ها، ارائه ی پیشنهادات شخصی سازی شده، ایجاد برنامه های وفاداری و ... باعث افزایش انگیزه ی مشتریان به جهت خرید و نیز جلب رضایت و در نهایت وفاداری مشتریان می شود. به طور کلی باشگاه مشتریان به کسب و کارها و برند ها این امکان را می دهد تا یک مجموعه از مشتریان وفادار و راضی برای خود تشکیل دهند که افزایش فروش و در آمد آن ها را در پی دارد.
یک نظر اضافه کنید
شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .