30 روز تست رایگان ، همین حالا دانلود کن
تفاوت و مقایسه کش بک (اعتباردهی) و تخفیف

تفاوت و مقایسه کش بک (اعتباردهی) و تخفیف

1403/02/17

تخفیف یک کار زود بازده ولی کم تاثیر است ولی کش بک یا اعتبار دهی تمام فرصت ها را به شما می دهد.

تفاوت و مقایسه کش بک (اعتباردهی) و تخفیف

بسیاری از ما فکر می کنیم وقتی مشتری از خرید خود راضی خواهد شد؛ که میزانی از مبلغ فاکتورش را در لحظه کم کنیم و اگر تخفیف ندهیم مشتری از دست می رود. اصطلاحا مشتری می پره!! هم چنین تصور می کنیم اگر تخفیف بدهیم خرید شیرین تری در ذهن مشتری ثبت خواهد شد.

اما حقیقت این نیست. تخفیف یک اقدام غیر هوشمندانه و انفجاری است که ممکن است شما به عنوان یک فروشنده و صاحب کسب و کار به مشتری تخفیف بدهید، اما فروشنده شما به هر علتی این کار را نکند، این یعنی هویت و شخصیت مشتری در فروشگاه شما تعریف نشده و با رفتن شما یا هر کسی که مشتری را می شناسد، اعتبار و هویت مشتری هم از بین می رود

در مقابل کش بک یا اعتباردهی، یک ساختار واقعی در کسب و کار است.

در واقع کش بک یک قطعه از باشگاه مشتریان شماست که به مشتری امکان استفاده از اعتبار را در خرید بعدی می دهد. در واقع شما به جای اینکه صرفاً یک مبلغ را از فاکتور مشتری کسرکنید، هم مبلغ را کسر نمی کنید هم اطلاعاتش را ثبت می کنید و یک هویت مشخص به او می دهید هم چنین امتیاز و رتبه به مشتری می دهید و در نهایت در خرید بعدی هم امتیاز مشتری بیشتر می شود و هم رتبه اش ارتقا پیدا می کند و بدون اینکه مشتری خود را کوچک کند شما به او هویت و شخصیت می دهید و احترام به او می گذارید و با توجه به ارزش خرید او از مبلغ نهایی فاکتورش کسر می کنید و این چرخه تا ابد در کسب و کار شما ادامه دارد.

اگر اعتبار دهی به جای تخفیف در کسب و کار شما باشد، حجم مبلغ اعتبار تا زمانی که مشتری از شما خرید دوم را انجام دهد در حساب شما باقی می ماند و این حجم نقدینگی ولو کم باشد؛ در بلند مدت سود قابل توجهی به شما می دهد. اگر متوجه این فایده اعتبار دهی یا کش بک نبودید به این مثال توجه کنید :

مشتری از شما یک میلیون و صد هزار تومان خرید کرده و می خواهد 100 هزار تومان از شما تخفیف بگیرد اگر 100 هزار تومان را به او تخفیف بدهید در واقع او یک میلیون تومان کارت می کشد و کار تمام می شود.

اما اگر این 100 هزار تومان را به اعتبار او اضافه کنید، 100 هزار تومان در حساب مشتری شارژ خواهد شد و از طرفی او یک میلیون و صد هزار تومان کارت می کشد.

ممکن است دو ماه دیگر مشتری از شما خرید مجدد داشته باشد و این 100 هزار تومان را استفاده بکند اما اتفاقی که اینجا افتاده است؛ این است که ، پول نقد به حساب شما شارژ شده و سود دو ماه رسوب این 100 هزار تومان در جیب شما رفته است.

تصور کنید 100 نفر 100 هزار تومان اعتبار بگیرند و تخفیف نگیرند. در واقع 10 میلیون تومان به حساب شما آمده و به شما قدرت خرید کالای جدید و ده ها کار جدید می دهد . در حالیکه اگر 100 هزار تومان تخفیف داده بودید، این 10 میلیون تومان وجود نداشت به علاوه فرآیند وفادارسازی مشتری هم وجود نداشت و مشتری رغبتی به فکر به تکرار خرید پیدا نمی کرد و داستان تلخ از دست دادن مشتری تکرار می شد

نتیجه گیری:

تخفیف یک کار زود بازده ولی کم تاثیر است. با تخفیف دادن شما ، هم خرید برای مشتری شیرین می شود و هم خرید اتفاق می افتد. اما شما فرصت طلایی ثبت مشتری، ترغیب مشتری به خرید دوم، شخصیت و هویت ویژه به مشتری و در نهایت فرصت وفادارسازی را به راحتی از دست میدهید ولی کش بک یا اعتبار دهی تمام فرصت ها را به شما می دهد.

تفاوت و مقایسه کش بک (اعتباردهی) و تخفیف

تفاوت و مقایسه کش بک (اعتباردهی) و تخفیف

بسیاری از ما فکر می کنیم وقتی مشتری از خرید خود راضی خواهد شد؛ که میزانی از مبلغ فاکتورش را در لحظه کم کنیم و اگر تخفیف ندهیم مشتری از دست می رود. اصطلاحا مشتری می پره!! هم چنین تصور می کنیم اگر تخفیف بدهیم خرید شیرین تری در ذهن مشتری ثبت خواهد شد.

اما حقیقت این نیست. تخفیف یک اقدام غیر هوشمندانه و انفجاری است که ممکن است شما به عنوان یک فروشنده و صاحب کسب و کار به مشتری تخفیف بدهید، اما فروشنده شما به هر علتی این کار را نکند، این یعنی هویت و شخصیت مشتری در فروشگاه شما تعریف نشده و با رفتن شما یا هر کسی که مشتری را می شناسد، اعتبار و هویت مشتری هم از بین می رود

در مقابل کش بک یا اعتباردهی، یک ساختار واقعی در کسب و کار است.

در واقع کش بک یک قطعه از باشگاه مشتریان شماست که به مشتری امکان استفاده از اعتبار را در خرید بعدی می دهد. در واقع شما به جای اینکه صرفاً یک مبلغ را از فاکتور مشتری کسرکنید، هم مبلغ را کسر نمی کنید هم اطلاعاتش را ثبت می کنید و یک هویت مشخص به او می دهید هم چنین امتیاز و رتبه به مشتری می دهید و در نهایت در خرید بعدی هم امتیاز مشتری بیشتر می شود و هم رتبه اش ارتقا پیدا می کند و بدون اینکه مشتری خود را کوچک کند شما به او هویت و شخصیت می دهید و احترام به او می گذارید و با توجه به ارزش خرید او از مبلغ نهایی فاکتورش کسر می کنید و این چرخه تا ابد در کسب و کار شما ادامه دارد.

اگر اعتبار دهی به جای تخفیف در کسب و کار شما باشد، حجم مبلغ اعتبار تا زمانی که مشتری از شما خرید دوم را انجام دهد در حساب شما باقی می ماند و این حجم نقدینگی ولو کم باشد؛ در بلند مدت سود قابل توجهی به شما می دهد. اگر متوجه این فایده اعتبار دهی یا کش بک نبودید به این مثال توجه کنید :

مشتری از شما یک میلیون و صد هزار تومان خرید کرده و می خواهد 100 هزار تومان از شما تخفیف بگیرد اگر 100 هزار تومان را به او تخفیف بدهید در واقع او یک میلیون تومان کارت می کشد و کار تمام می شود.

اما اگر این 100 هزار تومان را به اعتبار او اضافه کنید، 100 هزار تومان در حساب مشتری شارژ خواهد شد و از طرفی او یک میلیون و صد هزار تومان کارت می کشد.

ممکن است دو ماه دیگر مشتری از شما خرید مجدد داشته باشد و این 100 هزار تومان را استفاده بکند اما اتفاقی که اینجا افتاده است؛ این است که ، پول نقد به حساب شما شارژ شده و سود دو ماه رسوب این 100 هزار تومان در جیب شما رفته است.

تصور کنید 100 نفر 100 هزار تومان اعتبار بگیرند و تخفیف نگیرند. در واقع 10 میلیون تومان به حساب شما آمده و به شما قدرت خرید کالای جدید و ده ها کار جدید می دهد . در حالیکه اگر 100 هزار تومان تخفیف داده بودید، این 10 میلیون تومان وجود نداشت به علاوه فرآیند وفادارسازی مشتری هم وجود نداشت و مشتری رغبتی به فکر به تکرار خرید پیدا نمی کرد و داستان تلخ از دست دادن مشتری تکرار می شد

نتیجه گیری:

تخفیف یک کار زود بازده ولی کم تاثیر است. با تخفیف دادن شما ، هم خرید برای مشتری شیرین می شود و هم خرید اتفاق می افتد. اما شما فرصت طلایی ثبت مشتری، ترغیب مشتری به خرید دوم، شخصیت و هویت ویژه به مشتری و در نهایت فرصت وفادارسازی را به راحتی از دست میدهید ولی کش بک یا اعتبار دهی تمام فرصت ها را به شما می دهد.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده‌است.شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

یک نظر اضافه کنید

شماره موبایل منتشر نخواهد شد . فیلدهای اجباری با * مشخص شده است .